www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Op woensdag 21 juni opende Koningin Beatrix en Prins Claus de manifestatie in Utrecht. De feestvreugde werd kort na vertrek van het Koninklijk paar helaas bruut verstoord door een dodelijk ongeluk in het Railrunnersdorp. Het werd de start van een geweldig evenement. Het waren 6 verschillende delen, voor iedereen wat wils. De treinenshow en de stoomlocparade waren daarin bijzonder imposante onderdelen, niet te vergeten ook het festivalterrein met de Arend waar je een enorm eind terugging in de tijd.

Op 23 juni ondernam ik voor de eerste keer de reis naar Utrecht. Als spoorwegfotograaf concentreerde ik me op de treinenshow en stoomlocparade. In deze update toon ik wat van het aanwezige materieel bij de treinenshow. Ik was zo vroeg mogelijk ter plekke, dan kon je nog wat foto's maken zonder allerlei dagjesmensen die constant overal daar stonden waar je ze als fotograaf niet altijd wilde hebben, het was overigens hun goed recht om overal te gaan staan om al dat moois te bewonderen. Tenslotte was de manifestatie er niet alleen voor de doorgewinterde spoorwegfotograaf.

Foto (Rob van der Rest) Het eerste treinstel wat voor de lens kwam was het Mat'36 stel 252 van de STIBANS. Het treinstel was in een fraaie uiterlijke staat gebracht maar is niet dienstvaardig. Utrecht 23-06-1989.

Foto's (Rob van der Rest) Een voor Nederlandse begrippen beroemd treinstel is de Diesel 1 41 van het Spoorwegmuseum. Het door Allan in Rotterdam gebouwde treinstel kwam bij de NS in dienst in november 1954. Het stel is in prima staat en dienstvaardig. Op de bovenste foto wacht het stel tot de definitieve plek op het terrein kan worden ingenomen. Op de onderste foto is deze plek bereikt en laat de 'Meester' het treinstel hier achter.  Utrecht 23-06-1989.

Foto (Rob van der Rest) Eén van de fraaiste Duitse diesellocomotieven is de serie V 200. De machine is eigendom van het Verkehrsmuseum Nürnberg, op het moment van deze foto in 1989 dienstvaardig maar nu (2019) niet meer. Achter de loc bevinden zich de dubbeldeksrijtuigen van de Lübeck-Büchener Eisenbahn.  Utrecht 23-06-1989.

   

Foto's (Rob van der Rest) Sierlijnen zoals deze V kwam je op de neus van de diverse locs veelvuldig tegen in veel landen. Niet alleen bij de NS maar ook bij onze Ooster-en Zuiderburen. De opnamen van de DB V 200 007 en NS 1010 getuigen daarvan.  Utrecht 23-06-1989.

Foto (Rob van der Rest) De NS 1010 zag er ook prachtig uit. Toen nog in het bezit van de STIBANS maar sedert 2009 in het bezit van het Spoorwegmuseum. De loc is uiterlijk opgeknapt maar niet dienstvaardig.  Utrecht 23-06-1989.

Foto (Rob van der Rest) In de oude kleurstelling werd de 1122 aan het publiek getoond. In feite is het loc 1125 voorzien van de nummerplaten van de 1122.  Utrecht 23-06-1989.

Foto's (Rob van der Rest) 2 machines die 16 jaar lang in Nederland gereden hebben, links in de kleuren van Britisch Rail de 27000, ex 1502 van de NS en rechts de 27003 ex NS 1501. De 27000 was speciaal uit Engeland gekomen en maakte hier tijdens het evenement 6 lange ritten, de 1501 was het eigendom van de werkgroep 1501 en Stichting Klassieke Locomotieven.  Utrecht 23-06-1989.

    

Foto's (Rob van der Rest) Oud en nieuw gebroederlijk naast elkaar. Links de DE 1 41 en rechts de toen nieuwe aanwinst van de NMBS, de serie (reeks zegt men in België) 900.  Utrecht 23-06-1989.

Foto (Rob van der Rest) De Franse spoorwegen (SNCF) waren niet alleen met een stoomloc vertegenwoordigt maar ook met het nieuwste materieel, de TGV. Dit treinstel, de 305, zou op 1 juli ook een rondrit door Nederland maken tijdens een lange TV uitzending.  Utrecht 23-06-1989.

Foto (Rob van der Rest) Dit, toen nog in gebruik zijnde stukje klassieke beveiliging stond bij het goederenemplacement, hier was je ook aan het begin van het perron waarvan je de foto's van de treinenparade kon maken.  Utrecht GE 23-06-1989.

Foto's van de stoomlocparade in de volgende update...