www.sporen-met-rob.nl

Actueel, 2014

Vanaf 17 september was ik regelmatig op pad, wat ik aan interessante plaatjes gemaakt heb vind je hieronder.

Foto (Rob van der Rest) Het materieel Mat'64, Plan V, is nog steeds volop in dienst. We vinden deze treinstellen vooral rond Eindhoven. Stel 465 komt binnen als ledig materieel en zal verder op de sporen de volgende inzet afwachten. Station Eindhoven 17-09-2014.

Foto (Rob van der Rest) In Heerlen vind je 3 verschillende vervoerders, de NS met stellen Mat'64 (waarvan in de achtergrond een stukje te zien is) en VIRM materieel, Veolia met Stadler/GTW stellen, op de foto de binnenkomende 502 (Jo Coenen) op weg naar Kerkrade Centrum en de Euregiobahn met treinstellen type Talent voor de verbinding Heerlen-Stolberg Hbf.  Heerlen 17-09-2014.

Dordrecht was enkele weken later het decor voor enkele foto's.

Foto (Rob van der Rest) Motorpost 3031 is onderweg richting Blerick na een bezoek aan de open dag van werkplaats Leidschendam.  Dordrecht Zuid 05-10-2014.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf 19 september reed er een "groene trein" op het spoor, een initiatief van Eneco en NS. Hier het stel (9556) samen met de 9559 thv. Dordrecht Wieldr. Zeedijk, 05-10-2014.

De Rotterdamse Havenlijn was het volgende plekje waar foto's werden gemaakt.

Foto (Rob van der Rest) De HGK/RC loc DE 683 is met kolentrein 49525 onderweg richting Duitsland.  Barendrecht, Vrijenburgweg 27-10-2014.

Foto (Rob van der Rest) Deze ontbrak nog in mijn verzameling, de RTB loc 186 240 als losse loc naar Kijfhoek.  Barendrecht, Vrijenburgweg 27-10-2014.

Foto (Rob van der Rest) Train Support TG-103 als losse loc onderweg richting Pernis.  Barendrecht, Vrijenburgweg 27-10-2014.

In november was het enkele dagen mooi weer die ik benutte bij de overgang aan de Dordtse Wieldrechtse Zeedijk.

Foto (Rob van der Rest) De LOCON 186 150 is met de Bolonga shuttle de voor mij eerste trein van deze ochtend.  Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk, 11-11-2014.

Foto (Rob van der Rest) Ook Captrain was van de partij met de 189 114 als Tr. 41709 (Waalhaven Zuid-Mannheim/WŲrth).  Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk, 11-11-2014.

Twee dagen later ging ik weer naar dezelfde mooie fotostek.

Foto (Rob van der Rest) De NMBS 2813 met een veelkleurige Benelux op weg naar Brussel.  Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk, 13-11-2014.

Foto (Rob van der Rest) De BLS rijdt samen ERS containertreinen, hier de als losse loc rijdende 186 101.  Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk, 13-11-2014.

Foto (Rob van der Rest) ERS 189 208 met de Weil am Rhein-shuttle richting Duitsland.  Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk, 13-11-2014.

Foto (Rob van der Rest) DBS 1312 met in opzending de 6425 en de 189 029 en de dagelijkse trein naar Sloe.  Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk, 13-11-2014.

Van lieverlee gaan we naar het eind van de maand, meestal een tijd waarin weinig gefotografeerd wordt.

Foto (Rob van der Rest) In de nacht van 12 december werd voor Rotterdam CS de kerstboom neergezet. Ik fotografeerde het geheel op de avond van 14 december.

Foto (Rob van der Rest) Een lekkere herfstplaat, stel 2636 gaat op weg als sprinter richting station Lombardijen en eindpunt Breda.  Station Rotterdam Zuid 16-12-2014.

Het einde van de maand gaf nog wat extra's: SNEEUW!

Foto (Rob van der Rest) Een overzicht van het station Rotterdam Lombardijen met links stel 2634 naar Roosendaal.  28-12-2014.

Foto (Rob van der Rest) Wat was de sneeuw hier nog prachtig! Slt 2657 komt aan in het station en zal daarna zijn weg vervolgen naar Roosendaal. Station Rotterdam Lombardijen 28-12-2014.

Foto (Rob van der Rest) Alle treinen liepen deze ochtend over spoor 2, normaal is dat niet zo. Terwijl hier en daar de sneeuw door de zon langzaam van portalen en borden afglijd komt met een gangetje van amper 40 Km/uur Thaly's stel 4540 voorbij op weg naar Parijs.  Station Rotterdam Lombardijen 28-12-2014.

Foto (Rob van der Rest) Dit was wel erg toevallig, de Benelux met de 2812 (terwijl het de 28e van de 12e maand is) op kop richting Brussel.  Station Rotterdam Lombardijen 28-12-2014.

Foto (Rob van der Rest) Ook de IC naar Venlo mag in dit rijtje niet ontbreken. De 4234 en 4015 verzorgen de dienst.  Station Rotterdam Lombardijen 28-12-2014.

Foto (Rob van der Rest) Altijd leuk, ook nog een bont beschilderde staaltrein richting Rotterdam CS en verder. De lok is de 189 048.  Station Rotterdam Lombardijen 28-12-2014.

Met deze winterse platen sluiten we het jaar 2014 af, ůp naar 2015.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nieuw op het spoor

Foto (Rob van der Rest) Op 27 augustus terwijl ik stond te wachten op de E 186 002 kwam de prachtige 6409, de 2e nieuwe loc van LTE, met een fraaie set VTG ketelwagens door station Rotterdam Lombardijen gereden.

Foto (Rob van der Rest) Op 27 augustus was de volgende proefrit, nu met de 2e machine, de E 186 002 richting Tilburg. Opname gemaakt op station Rotterdam Lombardijen.

Foto (Rob van der Rest) Splinternieuw is deze E 186 001. De loc is de eerste van een serie van 19 stuks. De machines worden sedert begin september 2014 al ingezet op de verbinding Amsterdam -Breda. Op 13 augustus fotografeerde ik de machine tijdens een proefrit tussen Tilburg en Watergraafsmeer via de HSL in station Rotterdam Zuid.

Foto (Rob van der Rest) Op 28 juli werd door LTE de 6406 in gebruik genomen. De machine reed voorheen bij Railion onder hetzelfde nummer. De loc is samen met de 6409 overgenomen door Shunter van Oak Capital, LTE huurt deze machine van Shunter. De 6406 is hier op de havenlijn ter hoogte van de Vrijenburgweg onderweg richting IJsselmonde met een lange set ketelwagens. Opname op 31 juli.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 

Donderdag, 04-09-2014

Op Facebook werd door "Op de Rails" van de NVBS gemeld dat de HSL loc 1832 met een ketelwagentrein vanaf de Kijfhoek om 10.26 zou vertrekken naar Bad Bentheim. Ik spoedde me snel naar het fotopunt aan de Wieldrechtse Zeedijk bij Dordrecht maar op het moment dat deze trein eraan kwam stond ik voor de net neergedaalde spoorbomen. Met de zon aan de verkeerde kant kon ik nog wel een foto maken maar niet zo mooi als de fotograaf aan de andere kant: Leen Dortwegt. Hij schonk mij deze opname en nog ťťn die ik niet kon maken (waarvoor dank). Na deze passage bleven we er nog staan tot 12.15 uur en dat was niet verkeerd.

Foto (Leen Dortwegt) De HSL Logistik 1832 met een ketelwagentrein op weg van Kijfhoek naar Bad Bentheim. Dordrecht, Wieldrechtse Zeedijk 04-09-2014.

Foto (Rob van der Rest) Ook fraai is deze machine van ERS, onderweg met Tr.42509 (Weil am Rhein shuttle) richting Venlo. Dordrecht, Wieldrechtse Zeedijk 04-09-2014.

Foto (Rob van der Rest) Korte tijd later kwam vanuit de richting Venlo de ERS 189 208 als Tr.42672 (Rekingen shuttle) naar de Maasvlakte. Dordrecht, Wieldrechtse Zeedijk 04-09-2014.

Foto (Rob van der Rest) De NMBS 2809 is de trekkracht voor een, qua kleur, bonte Beneluxtrein naar Den Haag HS. Dordrecht, Wieldrechtse Zeedijk 04-09-2014.

Foto (Rob van der Rest) Nůg een verrassing, de glimmende 189 099 van LOCON als losse loc richting Eindhoven. Dordrecht, Wieldrechtse Zeedijk 04-09-2014.

Foto (Leen Dortwegt) Deze opname miste ik door een belangrijk telefoontje, gelukkig bood ook hier Leen uitkomst en stelde ook deze foto aan mij ter beschikking. De Eurailscout mP "Jules" A SP 10a is onderweg richting Breda en verder. Dordrecht, Wieldrechtse Zeedijk 04-09-2014.

Foto (Rob van der Rest) Captrain 189 106 met Tr.41709 (Mannheim - WŲrth shuttle) richting Venlo. Dordrecht, Wieldrechtse Zeedijk 04-09-2014.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nieuwe fotoplek op Rotterdamse omleidingroute.

Er zijn maar weinig plekken op Rotterdam Zuid waar je goederentreinen van/naar de Botlek en Maasvlakte kan fotograferen. Sedert begin juni is er een fotoplek bijgekomen. Ter hoogte van de hoek Charloise Lagedijk/Krabbendijkestraat begint een fiets- en wandelroute met een brug over de omleidingroute en de A15 naar Rhoon. Fotograferen vanaf dit viaduct is vrijwel onmogelijk door de zeer kleine openingen in het hekwerk. Wťl kan je opnamen maken aan het begin van deze brug. Het enige nadeel is de zonnestand, je fotografeert tegen de zon in, op de onderstaande foto's is dat duidelijk te zien.

Foto (Rob van der Rest) Een doorkijkje van de nieuwe brug, het hoogste punt is ongeveer 4 meter, het onderste deel bestaat uit fijn gaaswerk.

Foto (Rob van der Rest) Op de mooie zomeravond ( opnametijd 20.20 uur) van 18 juni maakte ik de eerste opname. De RTB V156 is met een containertrein onderweg richting Kijfhoek.

Foto's (Rob van der Rest) De Ruhrtel Bahn 189 103 passeert de brug over de A15 met de Blerick-shuttle richting Maasvlakte. Links achter de bomen bevind zich de begraafplaats aan de Charloise Lagedijk. Tegelijkertijd (foto onder) komt vanuit de Botlek de DBS 6421 aangereden en kruisen de treinen elkaar. Rotterdam Pendrecht A15, 23-06-2014.

Foto (Rob van der Rest) Met een fraaie containertrein aan de haak passeert de Metrans 186 183 het fotopunt, op weg richting Emmerich. Rotterdam Pendrecht A15, 23-06-2014.

Foto (Rob van der Rest) Met een kleine camera met een erg dunne lens is het mogelijk met veel moeite door het kleine gaaswerk heen te fotograferen. De DBS 189 073 is met een ketelwagentrein op weg richting de Botlek. Rotterdam Pendrecht A15, 23-06-2014.

Foto (Rob van der Rest) De Rheincargo (HGK) DE 683 is met kolentrein 49525 onderweg van de Maasvlakte naar Moers (Dld). Rotterdam Pendrecht A15, 23-06-2014.

Foto (Rob van der Rest) Een lege kolentrein getrokken door de DBS 189 036 onderweg naar de Maasvlakte. Rotterdam Pendrecht A15, 23-06-2014.

Op 26-06 bezocht ik nog een keer kort hetzelfde fotoplekje.

Foto (Rob van der Rest) De van maandag-vrijdag rijdende kolentrein van Rheincargo (tr. 49525) wordt op deze dag getrokken door de HGK DE 675. Rotterdam Pendrecht A15, 26-06-2014.

Foto (Rob van der Rest) De DBS 6434 met een treintje richting Kijfhoek. Mooi zijn de verschillende kleuren van de ketelwagens. Rotterdam Pendrecht A15, 26-06-2014.

Foto (Rob van der Rest) De TG 104 van TrainSupport is met 3 graanwagens aan de haak onderweg richting Botlek/Europoort. Rotterdam Pendrecht A15, 26-06-2014.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mol en omgeving, 12-06-2014

Het was voor mij al weer lange tijd geleden dat ik een bezoek aan Mol bracht. In 1989 kwam ik hier voor de eerste keer en toen was het nog het domein van de serie 51 en 62 in de goederendiensten en de trek-duwcombinaties met 62ers in de reizigersdienst. Momenteel is men druk bezig met de elektrificatie van de lijn Herentals-Mol, in Mol is grotendeels de bovenleiding al aangelegd. Gelezen heb ik dat er eerst vanaf december 2015 elektrisch gereden wordt op dit baanvak. Nog steeds zijn het de NMBS stellen serie 41 die de dienst uitvoeren, altijd leuk om te fotograferen. Ruim anderhalf uur lang kon ik er foto's maken, wat onderstaande plaatjes opleverde.

Foto (Rob van der Rest) De 4191 komt als IR 4432 vanuit Hasselt Mol binnengereden, in de achtergrond de lijn vanuit Neerpelt. Mol 12-06-2014.

Foto (Rob van der Rest) Stel 4137 komt vanuit Neerpelt als IR 3232 Mol binnengereden, waarna de 2 stellen verder vanuit Mol gekoppeld doorgaan als IR 3211 naar Antwerpen C.  Mol 12-06-2014.

Foto's boven en onder: (Rob van der Rest) Mw 4184 en 4170 zijn uit Antwerpen aangekomen in het station van Mol. Daar worden de stellen van elkaar losgekoppeld en gaat stel 4184 als IR 3211 op weg naar Neerpelt en zal even later stel 4170 als IR 4411 naar Hasselt vertrekken. 12-06-2014.

Foto's boven: (Rob van der Rest) Voor de werkzaamheden aan de bovenleiding maakt Infrabel gebruik van de diensten van aannemer Colas Rail Belgium uit Edingen. De complete wagenset die hiervoor gebruikt wordt stond in het station van Mol. Als tractie wordt hiervoor bovenstaand tractievoertuig gebruikt dat met max.20 km per uur over het spoor mag rijden. Het voertuig is gebouwd door JCB/UCA, het is type UCA TRAC RB 16, en heeft bij Infrabel het nummer A.1245.K.

Foto (Rob van der Rest) Op spoor A staan de stellen 4161 + 4185 te wachten op de volgende inzet. Station Mol 12-06-2014.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit Antwerpen C passeert mij vlak voor het station van Mol de IC 3212 bestaande uit de stellen 4139, 4172 en 4180. In het station zal de trein opgesplitst worden in een deel naar Neerpelt (de 4139), een deel naar Hasselt (de 4172) en een deel (de 4180) wat in Mol blijft voor de latere trein naar Antwerpen C. 12-06-2014.

Foto boven (Rob van der Rest) Stel 4132 en 4184 rijden als IC 3233 naar Antwerpen Centraal. Mol 12-06-2014.

Foto onder (Rob van der Rest) De 4180 komt vanuit het station aangereden om van spoor te wisselen. Het stel stopt hier achter het sein en zal daarna naar spoor A gaan. Mol 12-06-2014.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gezien het feit dat ik niet in de gelegenheid was om het geweldig mooie evenement "Dordt in Stoom" te bezoeken lukte het me wel om alle aan-en afvoertreinen te fotograferen, lekker dicht bij huis want in 10 minuten was ik op de fotoplekken. Ik begon op een zeer donkere zaterdagochtend 24 mei in station Rotterdam Lombardijen. Ik nam mijn positie in aan de rand van perron 3 en 4. De trein zou over spoor 4 lopen en dat gebeurde ook.

Foto's: (Rob van der Rest) Trein 38300 ( Rotterdam Noord Goederen-Dordrecht) bij doorkomst in station Rotterdam Lombardijen, voorop de 65 018 en achterop de 01 1075. 24-05-2014.

In de middag zou een reisgezelschap uit Duitsland ook een bezoek brengen aan Dordt in Stoom. De fraaie trein zou door de 2225 van de SSMR gebracht worden.

Foto (Rob van der Rest) De 2225 is de trekkracht van trein 38120 (Emmerich-Dordrecht Industrie), doorkomst in station Rotterdam Lombardijen. 24-05-2014.

Aan het eind van de middag ging het Duitse reisgezelschap weer terug naar huis. Station Lombardijen heeft dan geen goede fotomogelijkheden maar station Rotterdam Zuid wel, mede doordat de trein over spoor 1 liep. De 01 1075 ging niet mee tot Emmerich en ging voor een reparatie bij de SSN van de trein af. De 2225 zou de trein na Rotterdam alleen verder rijden.

Foto's (Rob van der Rest) Passage van de 01 1075, 2225 en de Duitse rijtuigen (Tr.38121) door station Rotterdam Zuid. Op de onderste foto duikt het gezelschap de spoortunnel in. 24-05-2014.

Foto's (Rob van der Rest) Doordat de 01 1075 al weg was werd de SSN trein naar het depot (Tr.38301) gereden met de DBS 6469 en de duwende 65 018. Rotterdam Zuid, 24-05-2014.

Op zondag 25 mei ondernam ik weer het ritje naar station Rotterdam Lombardijen, deze keer zou de SSN trein naar Dordrecht (Tr.88300, doorkomst 09.09 uur) over spoor 3 lopen. Het zonnetje was ook deze keer van de partij, net zoals de middag ervoor.

Foto's (Rob van der Rest) Een slepende 65 018 en drukkende 01 1075 als trein 88300 op weg naar Dordrecht. Station Rotterdam Lombardijen, 25-05-2014.

Foto (Rob van der Rest) De laatste afvoerrit van de dag (Tr.88301) op weg naar het SSN depot op Rotterdam Noord. De 01 1075 en 65 018 doen het werk bij doorkomst in station Rotterdam Zuid. Het was 2 dagen genieten van volop stoom, "Dordt in Stoom" blijft een prachtig evenement voor alle liefhebbers die wat met 'stoom' hebben. 25-05-2014.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

EETC (Euro-Express Treincharter) ging vanaf het winterseizoen 2013-2014 zelf voor de tractie zorgen voor haar wintersporttreinen. Normaal beginnen en eindigen deze treinen in Den Bosch om daarna verder te gaan als ledig materieel naar de Watergraafsmeer. Op 19 januari 2014 was dat anders, door werkzaamheden bij Den Bosch werd het eindpunt Rotterdam CS en daarna ledig door naar de Watergraafsmeer. Het gaf mij de gelegenheid deze fraaie treinen op Rotterdams grondgebied te fotograferen, in de hoop dat het weer enigszins redelijk zou zijn. Gelukkig was het dat en beschenen door een heel flauw zonnetje lukte het me een paar opnamen te maken.

(Foto Rob van der Rest) De eerste van de 2 door een loc serie 1200 getrokken treinen komt, keurig op tijd, aan mij voorbij. De 1251 is de trekkracht van trein 13410 naar Rotterdam CS. De opname werd gemaakt kort voor station Rotterdam Zuid. 19-01-2014.

(Foto's Rob van der Rest) Een half uur later, ůůk netjes op tijd, komt de 1254 met trein 13416 langs. Kort voor station Rotterdam Zuid, 19-01-2014.

Vanwege het feit dat de zon even mooi ging schijnen besloot ik om de ledig materieeltrein te gaan fotograferen tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Moordrecht. Ik had tijd genoeg om trein 80616 in het fraaie polderlandschap te vereeuwigen, het verkeer tussen Rotterdam Zuid en Moordrecht was rustig.

(Foto's Rob van der Rest) De 1254 met trein 80616 onderweg richting de Watergraafsmeer in de mooie Hollandse omgeving van Nieuwerkerk a/d IJssel. 19-01-2014.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OfficiŽle opening Centraal Station Rotterdam 13 maart 2014.

Het moest zo zijn, een prachtige lentedag op 13 maart (de 13e brengt dus niet alleen ongeluk) waarop Z.K.H Koning Willem-Alexander de officiŽle openingshandeling verrichtte van het geheel vernieuwde Rotterdam Centraal. Een zťťr bijzondere dag voor alle treinreizigers en vooral voor alle Rotterdammers. Een schitterend station van internationale allure wat het "oude" station wat in 1957 in gebruik werd genomen verving. In amper 5 jaar tijd, geheel volgens plan en binnen budget gebouwd met alle veranderende  zaken er omheen zoals een nieuwe Metro, parkeergarage, fietsenstalling enz. Een enorme prestatie is geleverd waar alle Rotterdammers (zoals ik) trots op kunnen zijn.

Laten we het in 1957 in gebruik genomen station niet vergeten en daarom begin ik daar ook mee.

Een blik op de nieuwe stationingang, een uur voordat Koning Willem-Alexander aankomt en de officiŽle opening zal verrichten.

Het wachten was dus op de Koning en het lukte me om een redelijk plekje te vinden tussen de duizenden mensen om zijn aankomst te zien.

Staatssecretaris Wilma Mansveld in gesprek met  Burgemeester Amed Aboutaleb.

Aankomst Koning Willem-Alexander.

Het ontvangstcomitť v.l.n.r.:  Timo Huges van NS, Burgemeester Amed Aboutaleb, staatssecretaris Wilma Mansveld, Marion Gout van Prorail en daartussen de Koning.

Het gezelschap had niet alleen oog voor het publiek op het plein maar ook voor de mensen op het Groothandelsgebouw.

De uitnodiging van Timo Huges van NS aan de Koning om naar de ontvangsthal te gaan.

Foto onder: Omdat het onmogelijk was door de vele mensen om binnen in de hal de officiŽle openingshandeling vast te leggen besloot ik om naar spoor 1 te lopen vanwaar ik deze unieke opname kon maken, stampvol was het daar. Het podium bevindt zich links onder op de foto.

Na een bezoek aan de binnenzijde van het station liep het gezelschap via de voetgangerstunnel naar spoor 12 om vervolgens via de voetbrug naar spoor 1 te gaan en daarna weer terug te komen in de ontvangstruimte.

Een toevalstreffer, Koning Willem-Alexander en Burgemeester Aboutaleb lopen op spoor 1.

Na een korte tijd in de ontvangstruimte geweest te zijn vertrok de Koning, uitgezwaaid door een grote menigte Rotterdammers.

   

Een unieke gebeurtenis was voorbij, Rotterdam is een schitterend station rijker, modern in een moderne stad.

Op alle fotomateriaal rust het copyright van de maker: Rob van der Rest.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------