www.sporen-met-rob.nl

Actueel

(Adieu Benelux, 08-12-2012)

Foto's door de jaren heen.

Op 8 december 2012 kwam er een einde aan de treindienst tussen Amsterdam en Brussel, de Benelux. De dienst startte in 1957 na de elektrificatie van het baanvak Roosendaal-Essen. De treindienst werd uitgevoerd met 12 2-wagen treinstellen Mat'56, 8 in bezit van NS en 4 van de NMBS. In 1974 werd de dienst naar Brussel intensiever en was meer materieel nodig. Er werd gekozen voor een trek-duw combinatie en daartoe werden een aantal NS rijtuigen Plan D omgebouwd tot stuurstandrijtuig en werden rijtuigen Plan W ook aangepast voor de Beneluxdienst. Hoewel aangeduid als Benelux heeft zij nooit tot in Luxemburg gereden. Mijn eerste kennismaking met de Beneluxdienst vond plaats in december 1974. Vanaf die tijd volgde ik met tussenposen de Beneluxtreinen, tot aan het opheffen van de treindienst op 8 december 2012.

(Foto's boven en onder Rob van der Rest) De eerste kennismaking met de trek-duw combinatie vond plaats op Rotterdam CS in december 1974. De trein is onderweg naar Brussel en word geduwd door de NMBS 2554 die nog een doorlopende gele band had aan de onderzijde, later zou deze band onderbroken worden. Na een flinke sprint lukte het me om de trein ook nog te fotograferen vanaf de stuurstandzijde, de trein staat gereed aan spoor 6 waarvandaan ook nog in 2012 werd vertrokken richting Brussel.

(Foto Rob van der Rest) In januari 1975 maakte ik deze opname, een onbekende loc uit de 1100 serie trekt de Benelux richting Roosendaal waar de trein word overgenomen door een machine van de NMBS. De foto werd gemaakt vanaf de "Varkenoordsebrug" en bied uitzicht op de gasfabriek aan de Oranjeboomstraat en uiterst links station Rotterdam Zuid.

Daarna kwam er een tijd dat ik vrijwel niet bij de NS fotografeerde, eerst in 1983 pakte ik de draad weer op. De fraaie "Hondekoppen" reden gelukkig nog steeds een deel van de Beneluxdiensten.

 

(Foto Rob van der Rest) Op 23 september 1983 zijn 3 stellen Mat'56 onderweg richting Brussel. Rotterdam, Dortsestraatweg.

(Foto Rob van der Rest) De Beneluxstellen NS 1204 + NMBS 220901 bij aankomst in Dordrecht, 22-12-1985.

 

(Foto Rob van der Rest) Op 30-04-1986 kwam ik deze ongebruikelijke combinatie tegen. Er ontbreekt een rijtuig en en ook is er een Eurofima bagagerijtuig in plaats van het gebruikelijke stuurstandrijtuig aanwezig. De 2555 is met deze rijtuigen als IC 157 onderweg naar Brussel. De opname werd gemaakt ter hoogte van de halte Rotterdam Zuid.

(Foto Rob van der Rest) De 2556 rijd over het toen nog in gebruik zijnde station Rotterdam Blaak op weg als IC 188 naar Amsterdam. Opname op 11-05-1986.

Van lieverlee gingen er steeds minder treinen rijden met een stuurstandrijtuig, in 1986 vond de omschakeling plaats naar andere locomotieven van de nieuwe serie 11 van de NMBS. Je zag daardoor steeds vaker combinaties met een loc voor en achter en een toegevoegd Eurofima bagagerijtuig. Ondertussen reed het Benelux Mat'56 nog steeds trouw zijn diensten.

(Foto Rob van der Rest) De 2557 voor en de 2552 achter brengen de IC 189 naar Amsterdam CS, i.p.v. het stuurstandrijtuig loopt een Eurofima bagagerijtuig mee. Dordrecht, W.Zeedijk 27-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Een uur later weer een dergelijke combinatie ditmaal is de 1185 de trekkracht en loopt de 2551 achterop mee als IC 190 naar Amsterdam CS. Dordrecht, W.Zeedijk 27-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) 3x Mat'56 onderweg naar Brussel als IC 166 ter hoogte van Dordrecht, Wieldrechtse Zeedijk op 19-09-1986.

(Foto Rob van der Rest) Tijdens een bezoekje aan Dordrecht trof ik deze fraaie combinatie, het markante stuurstandrijtuig liep voorop met als drukloc de 2553, rijdend naar Amsterdam CS als IC 189. De opname werd gemaakt op 26-09-1986.

(Foto Rob van der Rest) Enkele weken later trof ik in Antwerpen Centraal deze 3-delige combinatie van Mat'56. Opname op 12-10-1986.

Langzaamaan zag je de serie 11 steeds vaker met hun nieuwe rijtuigen in de Beneluxdienst.  Met ingang van de nieuwe dienstregeling van 31 mei 1987 verdween het Mat'56 officieel uit de dienstroosters. Natuurlijk probeerde ik om nog wat bijzondere plaatjes te maken en met onderstaande foto lukte dat zeker, vrijwel alle tractievoertuigen rijden niet meer en ook het station Rotterdam CS is in deze vorm verdwenen.

(Foto Rob van der Rest) Drukte op Rotterdam CS, v.l.n.r. een stel Mat'64, een Mat'54, de 1189 met de IC 184 naar Amsterdam CS, Benelux Mat'56 stel 1207 en een Mat'54. Opname op 14-03-1987.

(Foto Rob van der Rest) Nog éénmaal trof ik een fraaie combinatie voor de lens, de Beneluxstellen NS 1203, NMBS 220904 en NS 1204 rijden de IC Brussel-Amsterdam. Rotterdam CS 02-05-1987.

Vanaf 1988 zag je dus de serie 11 met zijn fraaie rijtuigen in de Beneluxdienst, eerst in 2007 ging er wat veranderen, er verschenen rijtuigen in de treinen met een vreemde bestickering.

               

              

(Foto's boven en onder Rob van der Rest) Links boven: de 1185 op weg naar Amsterdam. Rotterdam, Wester Hordijk 19-07-1988. Foto rechts boven en links onder: De 1189 is op de vroege ochtend van 25 maart 1989 onderweg naar Brussel. Rotterdam, Rosestraat, tijdelijke oprit van/naar de Koningshavenbrug. Foto rechts onder: de 1183 als Int.633 naar Brussel. Dordrecht W.Zeedijk 17-12-2006.

(Foto's Rob van der Rest) Boven: de eerste foto van mij van een Beneluxtrein met daarin een gerestaureerd rijtuig in de kleuren van NS Hispeed. De 1183 rijdt met de IC 632 richting Brussel ter hoogte van Dordrecht Zuid op 18-04-2007. Foto onder: De 1191 heeft al meer gekleurde rijtuigen als ik die tegenkom bij Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk als IC 641. Opname op 05-06-2007.

(Foto Rob van der Rest) De 1182 die op 8 december 2012 zijn allerlaatste speciale rit reed in de Beneluxdienst zien we hier met een stam rijtuigen zoals die er (uitgezonderd het stuurstandrijtuig achterop) tot 2012 uitzag. De machine is op de foto onderweg richting Brussel. Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk 17-02-2008.

(Foto Rob van der Rest) Wegens regelmatig voorkomende mankementen aan machines van de serie 11 werden in de Beneluxdienst sedert augustus 2008 ook locs van de serie 186 ingezet (Traxx). In beeld de E 186 118 op weg met een omgeleide Benelux ter hoogte van Hulten. Opname op 12-10-2008.

(Foto Rob van der Rest) Omsloten door 2 machines serie 186 met voorop lopend de E 186 121 word deze Beneluxtrein naar Amsterdam gereden. Eind 2008 verschenen de Traxxen in een rode kleurstelling om ze gemakkelijk te kunnen onderscheiden van de identieke serie 28 van de NMBS. Rotterdam Zuid 19-03-2009.

(Foto Rob van der Rest) De stuurstandrijtuigen konden in de Beneluxtreinen nog niet gemist worden ondanks dat ze niet meer als zodanig gebruikt werden. Ze werden op één na ook niet voorzien van de NS Hispeed kleuren. Samen zag het er dan zo uit als bovenstaande foto, een rode Traxx (E 186 111), een geel rood stuurstandrijtuig en de in Hispeed kleuren gestoken andere rijtuigen. De trein is op weg naar Amsterdam ter hoogte van Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk op 13-06-2009.

  

(Foto's Rob van der Rest) 2x de in NS Hispeed kleuren zijnde stuurstand, links op de foto in Rotterdam Centraal op weg naar Amsterdam op 11-07-2009 en rechts op de foto achter de 1185 in station Rotterdam Lombardijen tijdens zijn rit naar Brussel op 26-09-2009.

(Foto Rob van der Rest) Vanwege het onttrekken van rijtuigstammen voor de Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam werden ook rijtuigen ingezet van de NMBS uit de normale dienst. Op 12-12-2009 trof ik in station Dordrecht een combinatie aan van de 2832 en I6 rijtuigen. Het was tevens de laatste dag dat er nog gebruikt werd gemaakt van een machine van de serie 11, de 1186 was de gelukkige.

 

(Foto Rob van der Rest) Zo zagen de combinaties er vanaf 2010 meestal uit, een machine van de serie 28 en een fraaie set rijtuigen zonder stuurstand. De 2833 op weg naar Brussel. De machine passeert de bij mij meest favoriete fotostek, de Wieldrechtse Zeedijk in Dordrecht Zuid op 18-08-2010.

(Foto Rob van der Rest) Nog zo'n mooie fotoplek. De oprit naar de Moerdijkbrug bij Willemsdorp, de 2838 met de Benelux naar Brussel op 08-02-2011.

(Foto Rob van der Rest) De 2802 passeert rangeerterrein Kijfhoek met een stam rijtuigen met daarin een blauw NS rijtuig, de laatste jaren veelvuldig te zien. Opname op 02-09-2011.

2012 werd dus het jaar waarin afscheid genomen werd van de Beneluxdiensten, ik fotografeerde regelmatig deze treinen waarmee ik in 1974 begonnen was. Ondanks alle moderniseringen bleven deze treinen hun charme behouden. Hieronder de foto's van het laatste jaar.

(Foto Rob van der Rest) Vanaf april 2011 werd de Fyra vanaf Rotterdam verder doorgetrokken naar Breda. De rijtuigen die uit de Beneluxdienst gehaald werden zijn toen vervangen door een set rijtuigen van de Oostenrijkse Spoorwegen. De bewuste rijtuigen bevinden zich hier achter de 2802 ter hoogte van Dordrecht W.Zeedijk op 06-02-2012 in de richting van Brussel.

(Foto Rob van der Rest) Ter gelegenheid van de Olympische Spelen in Londen werd een stam rijtuigen voorzien van een speciale bestickering, de 2834 bij aankomst op Rotterdam CS op 11-04-2012.

(Foto Rob van der Rest) 6 december was een fraaie winterdag, nog 2 dagen en dan was het over. De 2811 loopt Rotterdam CS binnen op weg naar Brussel.

(Foto Rob van der Rest) Nog éénmaal trok een loc van de serie 11 een Beneluxtrein, de 1182 richting Amsterdam CS met de Int.9212, in opzending loopt de 2835 mee. Dordrecht W.Zeedijk 08-12-2012.

(Foto boven Rob van der Rest) De laatste foto die ik maakte aan de Wieldrechtse Zeedijk in Dordrecht, de 2838 op weg naar Brussel. 08-12-2012.

(Foto onder Rob van der Rest) Op weg naar huis fotografeerde ik nog op station Rotterdam Zuid de voor mij laatste Beneluxtrein onder aanvoering van de 2840. 08-12-2012.

Einde van een tijdperk, adieu Benelux....