www.sporen-met-rob.nl

Allerlei, Deel 5

In dit hoofdstuk zet ik items waarvoor geen verhaal te maken is. Het zijn meestal opnamen van een bijzonder transport, een spoors object, locomotief of zomaar een mooi plaatje.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Op zaterdagen tussen 8 juni en 31 augustus 1991 reden de zogenoemde Valkenburg Expressen vanuit 3 verschillende plaatsen, t.w. Amsterdam, Den Haag en Zwolle, allen via Utrecht CS. Tijdens een bezoek aan Eindhoven fotografeerde ik bij toeval n van deze treinen op de terugreis vanuit Valkenburg en wel trein 31040 (aankomst 11.54 - vertrek 11.57) naar Amsterdam CS. De trein is van de achterzijde gefotografeerd. Het nummer van het voorste stel, 1757, heb ik toen wl opgeschreven het nummer van de achterop lopende Mat'54 2tje helaas niet.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Deze prachtige lok zal binnenkort weer over de Nederlandse sporen rijden. De vervoerder HSL Logistics gaat de machine inzetten in het reguliere goederenverkeer. Bovenstaande foto werd gemaakt toen deze nog voor NS dienstdeed en wel ter hoogte van Rijen met aan de haak een lege ertstrein voor de Maasvlakte. Duidelijk te zien achter de lok is de koppelwagen die beladen was met spoorstaven. De foto dateert van 31-08-1991.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) De MerwedeLingelijn van Arriva tussen Dordrecht en Geldermalsen heeft schitterende plekjes. Op de mooie herfstdag van 31 oktober 2015 spoed zich stel 503 van Gorinchem naar Dordrecht en passeert hierbij de halte Hardinxveld Blauwe Zoom (wt een prachtnaam voor een eenvoudige halte!).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) In het station Madrid-Chamartin kreeg ik op 01-12-2011 deze trein voor de lens. De AVE 102 032 (Talgo 350) is n van de uitvoeringen van een hogesnelheidstrein die rijdt voor de RENFE. Zijn bijnaam is in het Spaans Pato wat eend betekend.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Oude stationnetjes vind je vooral nog in Limburg. Op de lijn van Maastricht naar Heerlen (waar Veolia de dienst verzorgd) kom je er nog genoeg tegen, o.a. zoals in Meerssen, Klimmen Ransdaal en zoals de foto laat zien ook in Voerendaal. Meestal zijn ze in gebruik als woning of horecagelegenheid. Dit station in Voerendaal werd na een brand in 2013 weer geheel in oude luister hersteld, een deel staat leeg en een ander deel wordt gebruikt als kantoor. Het station werd gebouwd in 1913 naar een ontwerp van architect G.W.van Heukelom. Het loont zeker de moeite een keer een rit te maken van Maastricht naar Heerlen en te genieten van de prachtige stations langs deze lijn. De foto werd gemaakt op 21-04-2015.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Op 9 december 2006 kwam er een einde aan de inzet van NS op de Betuwelijn, tegenwoordig Merwede-Lingelijn. Arriva werd de nieuwe vervoerder en deze ging rijden met het materieel wat NS er tot dan toe gebruikte, het bekende Plan V. 7 stellen zorgden voor de diensten tussen Dordrecht en Geldermalsen. Deze stellen reden tot het najaar van 2008 waarna de toen nieuwe "Spurts" hun plaats innamen in de bekende rode Arriva kleur. De treinstellen kwamen na de spits voor de wasbeurten naar Rotterdam CS waarna ze in de loop van de middag weer naar Dordrecht vertrokken. Op de foto zijn 2 stellen Plan V na hun wasbeurt (en dat is te zien ook) weer op weg naar Dordrecht.  Rotterdam CS 17-04-2008.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) De eerste rit van de 1252 van Railpromo onderweg als Panorama Rail Restaurant. De werkelijk schitterende trein met uitzichtrijtuig fotografeerde ik tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Moordrecht. Opname op 21-08-2015.

Foto (Rob van der Rest) De ex 01 1075, bij de SSN teruggebracht van olie naar kolenstook en daar rijdend onder nummer 011 075-9 passeert mij in Rotterdam thv. het Rozenlaanviaduct. Deze extra rit werd georganiseerd tgv. Sail Amsterdam. De trein komt van Rotterdam CS en is op weg naar de Hoofdstad. Opname op 22-08-2015.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Als je eens treinen in een prachtig landschap wil gaan fotograferen is een bezoek aan de Moezel daarvoor een uitgelezen plek. De 4-delige 442 708 van de Moseltalbahn is op weg van Trier Hbf naar Koblenz Hbf als trein RB 12107. De opname werd gemaakt bij het dorpje Hatzenport met als beeldbepalend object de prachtige rond 1480 gebouwde Johanneskerk met daarin nog n van de originele glazen vensters uit de 15e eeuw. Opnamedatum is 26-07-2015.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Altijd mooi, zeker in het laatste zonlicht. Mat'54 stel 713 is op weg richting eindpunt Roosendaal, hier kort na station Gilze-Rijen. Opname op 24-05-1991.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Het station van Gerolstein, gebouwd in 1870/1871 is n van de prachtige gebouwen van deze stad. Tijdens mijn vakantie kon ik dit fraaie stationsgebouw en zijn omgeving mooi vastleggen. De DB Regio treinen bedienen hier de reizigers, de lijn loopt van Trier naar Kln Messe/Deutz. Opname op 15-06-2015.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Het lijkt niet z lang geleden maar het is toch al ruim 24 jaar. De 6421 is met een graantrein onderweg naar de Europoort, de opname werd gemaakt op 29-03-1991 op de oude Rotterdamse havenlijn ter hoogte van de overgang bij de Smithoekseweg.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Nt voordat een enorme hoosbui losbarst komt de trein het station van Driebergen-Zeist binnengereden. Geluk dus, extra geluk eigenlijk want in beeld is Plan T stel 514 die die dag als vervanger van 2 stellen Plan V, in de dienst tussen Utrecht CS en Rhenen ingezet werd.  De opname werd gemaakt op 17-10-2009, in december 2009 werd het materieel Plan T uit de dienst genomen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Deze foto zou ook gemaakt kunnen zijn op 4 juni 1997, dat is namelijk de datum waarop het kenteken deel 1 afgegeven werd voor de voor de overweg wachtende blauwe Citroen Berlingo. Maar het is niet zoals het lijkt, de opname is gemaakt op 21 april 2015 als de treinstellen 464 + 945 als sprinter vertrekken uit het station van Bunde richting Sittard en eindpunt Roermond.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) 3 verschillende kleurstellingen van dezelfde locserie voor een trein, de 6401 in RailPro kleuren, de 6420 in het bekende geel/grijs en de 6473 in het rood. De 3 machines trekken ertstrein 48713 tot Venlo waarna de trein daar overgenomen wordt verder Duitsland in. Hulten 19-08-2008.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Rheine.... Bf.Rheine schalde er altijd door de luidsprekers in de 70er jaren tijdens de stoomtijd, bij aankomst of kort voor vertrek van een trein. Iedereen die er eens geweest is kan zich dat herinneren. Na 1977, toen de stoomtijd bij het Bw.Rheine eindigde bracht ik eerst in juli 1988 daar weer een bezoekje. De tractievorm was veranderd maar verder niet veel. De 141 296 wacht in het station op vertrek met een trein richting Mnster Hbf.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Ook in Duitsland vierde men 150 jaar spoorwegen. Daartoe werden o.a. vanuit het toenmalige Bw.Nrnberg 1 stoomritten gehouden. Ook ik was daar 2 dagen, op 31 augustus en 1 september toen er veel stoomlocs onderweg waren. Het waren geweldige dagen met prachtig weer en schitterend uitziende locomotieven. Te vermelden is dat in de avond van 17 oktober 2005 de halfronde locloods geheel afbrandde met enorme schade aan museumlocomotieven en materieel tot gevolg. Op de foto staat de 01 1100 op de draaischijf om later ritten te gaan rijden door het daar aanwezige fraaie landschap. De opnamedatum is 31-08-1985.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Een onbekend stel Mat'54 heeft bijna het station Gilze-Rijen bereikt, na een korte stop gaat het verder naar Breda en eindpunt Roosendaal. Opname op 04-06-1989.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto's (Rob van der Rest) In grensstation Venlo was altijd wat te zien. Vooral het gesleep met locomotieven was interessant. De net, met gestreken stroomafnemers binnengekomen DB loc 110 263 wordt door de Sik 350 van de trein gehaald. De passagiers van de uit Keulen gekomen trein lopen nog met hun bagage richting uitgang te sjouwen. Op de reclameborden staat: "De treinen naar Duitsland rijden met jumbo korting", dit ter gelegenheid van de viering van 150 jaar spoorwegen in Duitsland. Op de foto hieronder gebeurt hetzelfde, de 1634 met de IC van Den Haag CS naar Venlo en Keulen heeft Venlo bereikt en wordt na aankomst op dezelfde manier behandeld als de Duitse machine. De spanning op de bovenleiding is waar de 1634 aankomt 15000 Volt wisselstroom (voor DB loc's) en bij de opname van de DB loc 1500 Volt gelijkstroom (voor NS loc's). De Sik zorgt er dus voor dat de machines onder de juiste Voltages terechtkomen. Opnamen op 30-08-1985.

Foto (Rob van der Rest) De 1634 is door sik 350 onder de juiste rijdraad gezet en zal op de volgende inzet richting Den Haag wachten. Station Venlo 30-08-1985.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Terzijde gesteld materieel kwam voor een deel in Roosendaal terecht, zowel rijtuigen als treinstellen. Langs de locloods staat een rijtuig Plan N en de rode diesel 2 stel 101. Er stonden er nog veel meer zoals treinstellen Mat'46 en de rode diesels met de nummers 77,78,33 en bovenstaande 101. Opname op 02-09-1984.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto's (Rob van der Rest) Locwissel in Roosendaal. NS 1218 is aangekomen met de D 284 naar Parijs en heeft de trein achtergelaten langs het perron. Op de rangeersporen wachtte de NMBS 2725 om deze trein over te nemen richting Parijs. Terwijl de 1218 naar andere sporen rijdt komt de 2725 aangereden om de trein op te pikken. Op de onderste foto staat deze gereed voor vertrek. Op deze zomerse dag zijn de fronten van beide machines rijkelijk voorzien van vliegen, wespen en andere rondvliegende insecten. Opname op 02-09-1984.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Toen Veolia de diensten op 10-12-2006 begon in het Limburgse land op de verbinding Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn) werd gebruik gemaakt van 8 treinstellen Plan V van de NS. In beeld de binnenkomst van treinstel 844 in het station van Heerlen op 19-02-2008. Precies 7 maanden later, 19 september 2008, begon de instroom van nieuw besteld materieel gebouwd door het Zwitserse Stadler Rail met de aanduiding GTW, van lieverlee werden de Plan V stellen daarna vervangen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Daar is wel het e.e.a. veranderd, toen was dit nog een kaal stuk. De heimachines in de achtergrond zijn het begin van grote veranderingen. De 6450 komt met een lange goederentrein binnengelopen op het zuidelijk deel van de Kijfhoek. Opname op 30 januari 1999.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) Het bekende stroomlijnmaterieel Mat'46 zag je in de zomer van 1983 niet veel meer. Bovenstaande foto is een toevalstreffer van een onbekend stel gemaakt op 3 juni 1983 ter hoogte van de Rotterdamse Wester Hordijk als spitstrein naar Eindhoven.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Rob van der Rest) En van de mooiste opnamen die ik van een stel Mat'54 maakte was op de vroege avond van 20 maart 1987 in Rotterdam CS. Stel 1782 zag er uit als fonkelnieuw, wat een lust voor het oog! Het stel reed als trein 5458 (Dordrecht vertrek 17.51-aankomst Amsterdam CS 19.22 uur). De enige hoogbouw rond Rotterdam CS was toen nog het postkantoor.