www.sporen-met-rob.nl

Allerlei, Deel 7

In dit hoofdstuk zet ik items waarvoor geen verhaal te maken is. Het zijn meestal opnamen van een bijzonder transport, een spoors object, locomotief, treinstel of zomaar een mooi plaatje.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mat'64 bij Boxtel

Foto's (Rob van der Rest) Op 11-08-2007 was Plan V stel 927 één van de stellen die de dienst verzorgde tussen Eindhoven en Tilburg Universiteit. Vlak voor het station van Boxtel had ik , komende uit de richting van Tilburg, een plekje gezocht om het Mat'64 nog eens mooi op de foto te zetten. Op de bovenste foto is het stel op weg richting Tilburg en op de onderste opname weer op weg richting Eindhoven. In de prachtige omgeving komt het stel goed tot zijn recht.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Machinistendepôt Feyenoord en de 2278

Foto (Rob van der Rest) Vrijwel niets meer wat op deze foto te zien is bestaat nog, alleen de uit het depôt vertrekkende 2278 is er nog. Deze machine is bewaard en bevind zich rijvaardig bij de STAR in Stadskanaal. Alle gebouwen (ook van de RET in de achtergrond) zijn weg alsmede alle sporen. Op deze foto, die gemaakt is op 3 mei 1989, is alles nog in vol bedrijf. Achter de vertrekkende 2278 zijn nog de 2239 en 2298 te zien met links daarnaast de 2449. In de achtergrond rijden nog wat "Sikken" en wordt ook nog rangeerwerk (niet zichtbaar) door een 600 uitgevoerd. Ik kon er uren staan zoals op deze ochtend. Ik sta tijdens het maken van de foto op de fietsers en voetgangersbrug.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sneeuw bij Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk

Foto's (Rob van der Rest) Een prachtig plekje waar je heerlijke winterfoto's kan maken is aan de Dordrechtse Wieldrechtse Zeedijk. Je moet dan wel alles mee hebben, veel sneeuw, wat nevel, wat zon en treinen die de sneeuw mooi doen opstuiven. In de middag van 20-12-2010 was dat allemaal voorhanden. We zien op de bovenste foto stel 2940 als sprinter naar Breda, even later gevolgd door de 1745 als Intercity naar Venlo.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Winter op Kijfhoek

Foto's (Rob van der Rest) Het is even voor 10.00 uur op 9 februari 1991 als ik het viaduct oploop aan de zuidkant van rangeerterrein Kijfhoek. Op deze zaterdagmorgen is het rustig op Kijfhoek. Op de bovenste foto staan de 6436 en 2346 op het spoortje waar altijd locs stonden, verderop staan nog 2 locs serie 2300. Op de onderste foto komt de 2344 mij tegemoet, zijn de 2 andere machines ook zichtbaar en start in de achtergrond rechts een dieselloc op. Een groot gedeelte van het terrein heeft dan nog geen bovenleiding.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CB Rail, Alsthom Prima EL3U/4 en station Winningen

Foto's (Rob van der Rest) Aan de 'Moselstrecke' tussen Koblenz en Trier heeft men vele prachtige fotoplekjes zoals deze. Ten tijde van deze opname, 16-07-2014, was men bezig met spoorvernieuwing waardoor er wat gasflessen en ander werkmateriaal in beeld liggen. De lange schaduwen verraden dat het al avond is als vanuit Koblenz voor mij geheel onverwacht deze trein richting Trier voorbij komt. De E 37 526 van verhuurder CB Rail (tegenwoordig Macquarie European Rail) heeft een trein met rollen staal aan de haak. Ik sta aan het begin van het station van Winningen, een heerlijk stationnetje. De foto van het station van Winningen werd gemaakt op 22-07-2015.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NS 1607

Foto (Rob van der Rest) De 1607 trok in februari 1989 de langste reizigerstrein ter wereld. Op 21-04-1989 trof ik de loc voor een korte goederentrein van het sternet (werkplaatstreinen) als deze op weg is richting Kijfhoek. De trein rijdt over het hulpviaduct wat was aangelegd om de bouw van de spoortunnel mogelijk te maken. Rechts zien we de achterzijde van de woningen van de Oranjeboomstraat en de nog aanwezige gebouwen van Brouwerij d'Oranjeboom. De foto werd gemaakt vanaf de tijdelijke brug tussen de Rotterdamse Rosestraat en Oranjeboomstraat. Aan de zijkant van de 1607 staat 'Ik trok de langste reizigerstrein ter wereld' en het logo van 150 jaar Spoorwegen wat in de zomermaanden van 1989 gevierd werd in Utrecht. De RET-bus links heeft het nummer 621 en rijd als bus 66 naar de wijk Feyenoord.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mat '64, 10 jaar geleden

Foto's (Rob van der Rest) Het Mat '64 in de vorm van Plan T en Plan V was het materieel voor de stoptreindienst tussen Den Haag CS en Roosendaal. Op de bovenste foto passeert Plan T 531 als trein 5157 naar Roosendaal, doorkomst aan de Dordrechtse Wieldrechtse Zeedijk om 16.02 uur. Een half uur later gaan de stellen 818 (Plan V) en 521 (Plan T) aan mij voorbij als trein 5199 naar dezelfde eindbestemming. De foto's werden gemaakt op 05-04-2006.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De 2275

Foto (Rob van der Rest) De 2275 trof ik op 16-02-1994 aan op het terrein van Waalhaven Zuid. Enkele maanden later werd de loc buiten dienst gesteld. Vervolgens nam in 1995 de NMBS de 2275 over en kreeg daar het nummer 7608. In 2004 kwam de loc terug naar Nederland bij de Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD), hij had toen nog steeds de roodbruine kleurstelling met gele bies. De loc werd gebouwd bij Allan in Rotterdam en aan de NS geleverd op 26 april 1957. Sedert 2008 wacht de loc in Amersfoort op een revisie.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maassluis, spoorbrug

Foto's (Rob van der Rest) De Hoekse Lijn staat volop in de belangstelling nu vanaf april 2017 de lijn omgebouwd gaat worden tot Metrolijn. Het huidige spoorvervoer komt dan te vervallen met uitzondering van het rijden van goederentreinen waarvoor speciale voorzieningen worden getroffen. Een markant stukje in de lijn is de draaibrug over de Oude Haven in Maassluis. De 1e spoorbrug dateert van 1893 en werd in 2002 vervangen door de huidige draaibrug. De brug heeft géén bovenleiding. Het is de eerste beweegbare brug die volgens het "stille brug"concept werd gebouwd. De sporen zijn ingegoten in kurkolastomeer en losgekoppeld van de brugconstructie. Op de bovenste foto zien we de 2940 op weg naar Hoek van Holland, in de verte is een deel van het station Maassluis Centrum zichtbaar. Op de onderste foto spoed het patrouillevaartuig Zilvermeeuw van de Douane zich ook richting Hoek van Holland, maar dan over het water. De sporen in de draaibrug zijn hierbij goed te zien. De foto's werden gemaakt op 23-10-2016.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NS serie 1100

Foto's (Rob van der Rest) Vlak voor de brug over de Oude Maas aan de kant van Zwijndrecht fotografeerde ik deze 2 locs, beide met een trein naar Venlo (1101) en van Venlo (1145) naar Den Haag CS. Achter de 1145 zien we een DB rijtuig van de buurlandtrein naar Keulen. De beide 1100en hebben een botsneus en dezelfde kleurstelling, iets wat niet voor alle 1100en in die tijd gold. De fotoplek was niet geweldig waardoor ik daar slechts een enkel plaatje maakte. Opnamen op 23-04-1984.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Die Euregiobahn

Foto (Rob van der Rest) Vanuit Heerlen kan je redelijk snel (1x per uur) naar Aachen reizen. Met dit treinstel, 643 713, werd die dag een pendeldienst onderhouden tussen Heerlen en Herzogenrath. Als je naar Aachen Hbf wil moet je in Herzogenrath overstappen. Vanuit het opstelterrein van Heerlen komt het stel langs spoor 1 binnen gereden, daar wordt de bestemming van de RE 18 veranderd in Herzogenrath. Opname op 23-08-2016.

Foto (Rob van der Rest)  Het fraaie station van Herzogenrath. Hier ben ik even uitgestapt en maakte dit plaatje. De stellen 643 701 + 643 705 rijden als RB 20 richting Aachen Hbf en Stolberg. De foto werd gemaakt op de toen zeer warme, plus 30 graden, 23ste augustus 2016. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Railion serie 232

Foto (Rob van der Rest) Eén van de krachtigste locomotieven die Railion een tijd in dienst had was de DB serie 232. De in Rusland gebouwde locs met een vermogen van 3000 PK trokken zware goederentreinen. Zij reden bij Railion tot 2010. De RN 232 905-0 is op de foto met een lange containertrein onderweg naar de Rotterdamse havens. Hulten 10-09-2005.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Modernisering VIRM

Foto (Rob van der Rest) Op 1, 2 en 3 september 2016 presenteerde de NS de eerste gemoderniseerde treinstellen VIRM van de eerste generatie dubbeldekkers in Rotterdam CS. Het gaat om 81 treinstellen met 416 rijtuigen. Op 2 september fotografeerde ik treinstel 9411 (VIRMm 1) wat als eerste door de werkplaats Haarlem werd opgeleverd. De glimmende zijwanden weerkaatsen het licht van buiten de perronkap. Opname op 02-09-2016.

Foto (Rob van der Rest) Een toevalstreffer was deze opname. De gemoderniseerde VIRMm 1 9411 staat hier tegenover treinstel Sgm 2940 van de lijn Rotterdam CS - Hoek van Holland. Beide staan op spoor 1b en dat was niet de bedoeling. De sprinters bleven hierna op spoor 1a. Het Sgm materieel is momenteel het oudste elektrische treinstel van NS Reizigers. Rotterdam CS 02-09-2016.

Foto (Rob van der Rest) Nogmaals de 9411. Het treinstel ziet er niet alleen uiterlijk prachtig uit, vooral aan de binnenkant zijn de moderniseringen duidelijk zichtbaar. Nieuwe LED verlichting, moderne hygiënische toiletten, een loungebank, nieuwe stoelen, nieuwe kunst en actuele reisinformatie, enz. enz. Het gemoderniseerde treinstel oogt daardoor als nieuw en nadat ik ook een kijkje aan de binnenzijde had genomen kan ik niet anders zeggen dan dat de werkplaats Haarlem een prachtig stuk werk heeft afgeleverd waardoor het treinstel weer minimaal 20 jaar meekan.  Rotterdam CS 02-09-2016.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Winter en Plan T

Foto (Rob van der Rest) Onverwoestbaar was, ook in de winter, het Mat'64. We zien hier het Plan T stel 512 op weg als trein 5141 (Den Haag CS - Roosendaal) ter hoogte van Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk. De foto werd gemaakt op 04-03-2006.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NS Mat'54

Foto (Rob van der Rest) De "Hondekoppen", het materieel '54, behoorden tot de beroemdste treinstellen in dienst bij NS. Op de foto is treinstel 1790 (uit de eerste tot IC verbouwde generatie Mat'54) op weg richting Dordrecht. De opname dateert van 25-03-1989. Het treinstel rijdt over de tijdelijke spoorbaan aan de Rotterdamse Rosestraat. Rechts is men bezig met de aanleg van de Willemsspoortunnel.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Serie 1600 bij DB Cargo

Foto (Rob van der Rest) Een locserie die langzaamaan bij DB Cargo in Nederland gaat verdwijnen is de serie 1600. De 1615 is onderweg als trein 61071 van Kijfhoek naar Sloe. Steeds vaker worden hun diensten overgenomen door machines van de serie 189. Willemsdorp op 21-04-2016.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Veolia in Limburg

Foto (Rob van der Rest) Veolia is nog steeds actief in Limburg, echter... dit gaat niet lang meer duren. Deze foto werd gemaakt op 21-04-2015 in het stationnetje van Klimmen Ransdaal als stel 504 als stoptrein naar Maastricht Randwyck in het station aankomt. Vanaf 11 december 2016 gaat Arriva de diensten hier overnemen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lege ertstrein

Foto (Rob van der Rest) Het lijkt niet zo heel lang geleden maar deze foto is toch al weer 11 jaar oud op het moment van plaatsing. De, wat bleke 6401, 6459 en 6443 brengen de in Venlo opgehaalde lege ertstrein naar de Maasvlakte. Direct achter de 6443 zit de noodzakelijke koppelwagen. De bovenleidingmasten staan er al voor een groot deel maar de bovenleiding zelf moet nog aangelegd worden, de geluidsschermen zijn nog maagdelijk wit. Fotoplek is het viaduct aan de Barendrechtse Vrijenburgweg, de opname werd gemaakt op 03-02-2005.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Paaltjeslocomotieven

De 1111 van de NS had de bijnaam "paaltjesloc", maar ook bij de DB heb je, ook in 2016 nog, een "paaltjesloc" met alleen maar een 1 in het locnummer. Deze heeft zelfs méér paaltjes dan die van de NS.

Foto's (Rob van der Rest) De 1111 van de NS is op weg met een IC van Venlo naar Den Haag CS.  De opname werd gemaakt ter hoogte van het Brabantse Molenschot op 28 april 1990.  De 111 111-1 van de DB werd gefotografeerd in het station van Herzogenrath, onderweg van Dortmund Hbf naar Aachen Hbf onder Tr.nr. RE 10412. Opname op 27 juni 2016.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------