www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Herentals en Turnhout, 06-09-1992

Herentals is best een druk station waar de "klassiekjes" en de trek/duw treinen met de serie 62/63 in 1992 nog de boventoon voerden. De lijnen 15 en 29 komen hier samen. Een verblijf van 2 uurtjes leverde onderstaande opnamen op.

Foto (Rob van der Rest) Je vond er naast de "klassiekjes" ook de toen moderne treinstellen van de serie 900 zoals de 941 die hier wacht op zijn passagiers.  Station Herentals 06-09-1992.

Foto (Rob van der Rest) De IR 1659 wordt van Antwerpen naar Neerpelt geduwd door de 6246. In de trein bevinden zich nog 2 rijtuigen in de oude groene beschildering. In de achtergrond zijn nog enkele wagons zichtbaar van de zinkertstrein uit Budel.  Station Herentals 06-09-1992.

Foto (Rob van der Rest) Op de lijn van en naar Turnhout kwam je in die tijd nog veelvuldig materieel tegen in de oude kleurstelling zoals op deze foto te zien is. De vanuit Turnhout komende 182 is op weg als IR1760 naar Poperinge. Het stel kwam in 1962 bij de NMBS in dienst en ging in september 2013 buiten dienst waarna het gesloopt is.  Station Herentals 06-09-1992.

Foto's (Rob van der Rest) Een trein richting Turnhout was deze met de stellen 519 en 700. De 700 had inmiddels de nieuwe rode kleur gekregen, de 519 uiteraard niet want het in 1955 in dienst gekomen stel werd uit de dienst gehaald in juni 1993 waarna het werd gesloopt. Stel 700 kwam in 1973 bij de NMBS in dienst, werd in juni 2006 gemoderniseerd en ging op 18-11-2015 buiten dienst, waarna sloop volgde.  Station Herentals 06-09-1992.

Foto (Rob van der Rest) Even buiten het station had je dit mooie fotoplekje. De IR 1686 is van Neerpelt op weg naar Antwerpen. De 6296 mag de klus klaren. De machine kwam bij de NMBS in dienst op 06-04-1966 en is tegenwoordig (2017) nog steeds op de sporen te vinden, na een modernisering in oktober 2013 behoort hij tot de diesellocs van Infrabel.  Herentals 06-09-1992.

Foto's (Rob van der Rest) Op de bovenste foto zien we het stuurstandrijtuig van de IR trein van Antwerpen naar Neerpelt. Opvallend aan deze stuurstandrijtuigen was de platte voorkant. Niet zichtbaar op de foto is de drukloc, in dit geval de 6251, dus heb ik ook nog een foto gemaakt vanaf de achterzijde.  Herentals 06-09-1992.

Foto (Rob van der Rest) De IR naar Poperinge bestond op deze foto uit treinstel 662.  Ik bevind mij naast de overweg aan de straat die Wijngaard heet, een klein stukje verder richting station Herentals sluit de enkelsporige lijn uit Turnhout aan op de 2-sporige lijn uit Neerpelt.  Herentals 06-09-1992.

Foto (Rob van der Rest) Bij de overweg aan de Lichtaartseweg (vlakbij de Wijngaard) maakte ik nog deze opname. De 6281 met de IR uit Neerpelt richting Antwerpen.  Herentals 06-09-1992.

Hierna ging het weer richting camping in Chaam. Gezien het feit dat ik via Turnhout daar naartoe ging natuurlijk nog even op het station kijken.

    

Foto's (Rob van der Rest) In het station trof ik er naast elkaar de 682 in oude kleurstelling en de stellen 700 en 519. Alleen de deuren van stel 700 stonden uitnodigend open voor passagiers, die van stel 519 bleven gesloten. Tot waar de 700 en 519 zouden rijden is me niet bekend, het zou zomaar kunnen dat treinstel 519 ergens onderweg afgekoppeld zou worden.  Turnhout 06-09-1992.

Foto (Rob van der Rest) Stel 682 nog geheel in de oude kleurstelling. De 90er jaren kenmerkten zich door revisies en het aanbrengen van de rode beschildering, een proces wat doorliep tot aan 2000. De 682 zal kort na het maken van deze foto naar spoor 1 gaan om de dienst Turnhout-Poperinge te gaan rijden.  Turnhout 06-09-1992.