www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Mol en Geel, 19-07-1990

Op donderdag 19 juli vertrok ik vanuit Alphen (NB) voor een dagje treinen kijken en fotograferen naar de Belgische plaatsen Mol en Geel. Een kleine 40 minuten met de auto en je was er. Er heerste toen nog de sfeer van de landelijke stationnetjes zoals je die nog vaak in die tijd in BelgiŽ aantrof. Omdat er op deze spoorlijn geen bovenleiding was werd de tractie voor de diverse treinen, zowel passagiers als goederen, geleverd door diesellocomotieven. Niet alleen Belgische machines kon je toen in Mol en Geel aantreffen maar ook Duitse machines van de serie 215.

Foto's (Rob van der Rest) Dagelijks reed er een Huckepacktrein tussen Neuss en Antwerpen. Op deze prachtige en warme zomerdag (de deur van de bestuurderscabine staat open) was de DB 215 024 de trekkracht voor deze trein. De trein komt hier aan in de sporenbundel van Mol om na een korte stop zijn weg richting Antwerpen te vervolgen. Opname op 19-07-1990.

Na deze binnenkomst besloot ik om in de schaduw van de overkapping te blijven die ik gelijk wat beter bekeek. Eigenlijk wel bijzonder deze draagconstructie, zoiets zal je Anno 2015 niet veel meer tegenkomen. De stationschef en onderstationschef zaten zoals de bordjes aangeven ook niet bij elkaar aan dezelfde bureaus, prachtig!

Foto (Rob van der Rest) De overkapping van station Mol. 19-07-1990.

Foto's boven (Rob van der Rest) Soms was een stuurstandrijtuig niet voorhanden en werden treinen getrokken met aan weerszijden een dieselloc. We zien hier het vertrek uit Mol van de IR 1658 (Antwerpen CS - Neerpelt) met op kop de 6294 en aan de achterzijde de 6291. Opname op 19-07-1990.

Foto (Rob van der Rest) In de bundel van Mol stond de 6253 die wachtte op de volgende inzet. Opname op 19-07-1990.

Foto (Rob van der Rest) Voor het goederenvervoer tussen Mol en Hasselt werden ook machines van de serie 51 ingezet zoals deze 5141.  Aankomst Mol 19-07-1990.

Foto's boven en onder (Rob van der Rest) De 6252 heeft de bediening van wat bedrijven gedaan en zal de opgehaalde wagens een plekje geven op de goederensporen. De machine zal daarna als losse loc richting Hasselt rijden. Station Mol 19-07-1990.

Even buiten het station van Mol had je een mooi fotoplekje waar de lijnen uit Neerpelt en Hasselt samenkwamen.

Foto boven (Rob van der Rest) De IR 1686 komt vanuit Neerpelt aan in Mol, de 6291 voorop heeft de 6294 aan de achterzijde in opzending mee zodat in Neerpelt niet omgelopen hoefde te worden. Foto onder: Een minuutje later komt vanuit Hasselt de 6297 met de L 6784 (Hasselt - Mol) langsgereden die vlakbij zijn eindbestemming is. Mol 19-07-1990.

Na het maken van bovenstaande opnamen ging ik via Geel naar de camping in Alphen, met natuurlijk een stop op het station van deze plaats.

Foto (Rob van der Rest) Als passagiers van de eerstvolgende trein naar Antwerpen deed je wel even een stapje terug als een dergelijke trein in volle vaart door het station heen raast. De 5154 is met de lege zinkertstrein uit Budel op weg naar Antwerpen en passeert het station van Geel. Opname op 19-07-1990.

Foto's boven en onder (Rob van der Rest) Zů mooi was het in Geel, de woningen, bloembakken en het station netjes wit geschilderd, het perron schoon en de sfeer van de locale lijn. Het overpad voor de reizigers is beveiligd met een ketting, een ketting die pas losgemaakt wordt als de trein is binnen gekomen. De perronmedewerker (in stofjas) wacht met zijn steekwagen naast hem om eventuele post die met de trein meekomt op te halen en de ketting bij het overpad weg te halen. Ook hier was de constructie van de perronoverkapping dezelfde als in Mol. De trein met stuurstand voorop en de 6251 als drukloc is van Antwerpen op weg naar Neerpelt. Station Geel 19-07-1990.

Foto (Rob van der Rest) Als laatste van deze middag een opname van de 6318 tijdens zijn tussenstop in Geel, de vanaf Neerpelt komende trein gaat op weg naar Antwerpen Centraal. Opname 19-07-1990.

Wat een geweldige tijd, het geluid van de diesels klonk als muziek in de oren!