www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Mol, 02-08-1991

Na de ochtend en begin van de middag verbracht te hebben in Neerpelt en Budel werd het station van Mol uitgekozen om de rest van de middag door te brengen. Het station had toen nog het landelijk karakter wat je van een station in deze streek kon verwachten. Wilde je iemand van de NMBS spreken had je de keuze uit 2 mogelijkheden, de stationschef of de onderstationschef zoals de bordjes onder de overkapping laten zien. Na even bij de seinhuiswachter in het station gevraagd te hebben of er nog iets bijzonders kwam was het antwoord nee, alleen wat goederenverkeer en rangeringen.

Foto (Rob van der Rest) Binnenkomst van de 5506 met de IR naar Antwerpen vanuit Neerpelt.  Station Mol 02-08-1991.

Foto (Rob van der Rest) De uit Antwerpen afkomstige 5133 komt met een goederentrein aan op de goederensporen. Ernaast staat de zinkertstrein die wacht tot weer verder gereden kan worden naar Antwerpen.  Station Mol 02-08-1991.

Foto (Rob van der Rest) De 5541 is de drukloc voor de IR naar Neerpelt. Na binnenkomst van deze trein zal de zinkertstrein (links zichtbaar) vertrekken.  Station Mol 02-08-1991.

Foto (Rob van der Rest) De 5133 is een stukje doorgereden en zijn goederentrein wordt hier afgekoppeld.  Station Mol 02-08-1991.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: De 5133 bleef enige tijd op hetzelfde plekje staan, waarom werd even later duidelijk toen de 5517 als losse loc vanuit Hasselt op de goederensporen arriveerde. Onder: Even later was dan het vertrek van de 5133, heerlijk om deze grote lijndiessellocs hier te kunnen fotograferen. Uiteindelijk werd de 5133, na zijn buitendienststelling in augustus 2003, in april 2004 verkocht aan het Italiaanse spoorbouwbedrijf Ventura.  Station Mol 02-08-1991.

Foto (Rob van der Rest) In Mol trof je in die tijd ook altijd wel een rangeerloc serie 73 aan. Op de goederensporen stond al geruime tijd de 7394 met een korte goederentrein. Deze machine ging in 2008 buiten dienst en werd verkocht aan het Nederlandse RRF waar deze het nummer 102 draagt.  Station Mol 02-08-1991.

Foto (Rob van der Rest) Aankomst van de 7392 in Mol. Ook deze rangeerloc is na zijn buitendienststelling verkocht en zou dienst doen bij de firma Lotras in ItaliŽ.  Station Mol 02-08-1991.

In Mol en omgeving zou ik nog vaak terugkomen, voor spoorliefhebbers een prachtige plek.