www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Namen en Ronet, 14-08-1987

Het was al weer ruim een jaar geleden dat ik in Namen en omgeving was geweest. Tijd om er weer eens te gaan kijken en te genieten van de NoHAB/AFB diesels serie 52,53 en 54. Het werd een lange dag want we (we waren met z'n drieŽn) bezochten ook Dinant om later in de middag weer terug te keren naar Namen. Vanuit Rotterdam was het toch zo'n kleine 3 uur rijden met de auto voor je er aankwam. In de ochtend wilden we even kort in het station kijken en dan op zoek gaan naar depot Ronet.

Foto (Rob van der Rest) Doorkomst van een goederentrein met op kop de 5309. De machine had de 'vlottende cabine' in juni 1980 gekregen. Station Namen 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) In het station werd ook gewerkt aan een paar wissels. De 9146 was het tractievoertuig voor de aan- en afvoer van materialen. Station Namen 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) De Internationale treinen van en naar Luxemburg werden vrijwel altijd getrokken door een machine van de serie 20 zoals deze trein met de 2016. Station Namen 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) De nog rondrijdende "bolle neuzen" hadden nogal wat verschillende beschilderingen. De 5404 heeft de beschildering van 1971. Station Namen 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) De 5302 werd na ombouw in juli 1983 vernummerd in 5215. Vanaf november 2002 deed de machine dienst bij TUC-rail en ging in 2009 over naar het TSP waar de machine werd bewaard voor het leveren van onderdelen. In de achtergrond wordt gewerkt aan een wisselstraat. Station Namen 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) Op deze foto is goed te zien hoe de machines veranderd waren door de nieuwe cabines. De verbouwde 5303 en de 5203 in de schildering van 1961 met de dagelijks rijdende ertstrein naar Belval (Luxemburg).Station Namen 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) De Meester (links) heeft de 5205 op zijn plek neergezet voor de volgende dienst. Station Namen 14-08-1987.

Na het uurtje station Namen gingen we op zoek naar het depot van Ronet. We wisten wel waar we ongeveer moesten zijn maar het bleek nog niet zo makkelijk om de ingang te vinden, na enig zoekwerk bereikten we het rangeerterrein van waaruit we de ingang vonden. We hadden wel geluk, op een stukje enkelspoor vertrok een goederentrein met op kop 2 "bolle neuzen".

Foto (Rob van der Rest) Vertrek van de 5207 + 5206 (in de kleurstelling van 1979) met een zware goederentrein uit de rangeerbundel van Ronet. 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) Ronet heeft een enorme locloods. De loods telt in totaal 25 sporen. Voor de loods stonden (v.l.n.r.) een e-loc serie 26, stel 118, de 5208, 5214 en 5216. 14-08-1987.

Richting de locloods mochten we niet verder lopen, door de onoverzichtelijke situatie met z'n vele sporen mochten we alleen vanaf de zijkant fotograferen. In het depot verder vele afgestelde machines die in de iets verder gelegen werkplaats van Salzinnes opgeknapt moesten worden, voor verkoop bestemd waren of als onderdelenleverancier gebruikt werden. Sommige van deze machines had ik nooit in dienst gezien.

Foto's boven (Rob van der Rest) De 6085, 6072, 6090 en 6083 staan terzijde en wachten op betere tijden. Depot Ronet 14-08-1987.

Foto's boven (Rob van der Rest) Ook de 5401 kon wel een opknapbeurtje gebruiken. De machine kwam op 25-01-1957 in dienst bij de NMBS en werd in maart 1993 voorzien van nieuwe cabines. De loc heeft dienst gedaan tot januari 2009 en werd door TUC-rail o.a. ingezet bij de bouw van de HSL rond Antwerpen. De machine zou zich nog in het depot Stockem bevinden. Ronet 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) Deze bijzondere dieseltjes trof ik er ook, op de zijkant stonden de nummers 38 025 601 en 602. De B op de zijkant laat zien dat ze van de NMBS waren. Ronet 14-08-1987.

 

Foto's (Rob van der Rest) Als laatste opnamen uit het depot van Ronet deze plaatjes. De 6401 was in 1985 al vrijgegeven voor de sloop maar stond nog steeds onttakeld op het grote terrein van Ronet. Voordat we het depot verlieten kwamen we nog een mooi stukje nostalgie tegen, een fraaie waterkolom die voor zover ik weet er ook in 2013 nog aanwezig is. Ronet 14-08-1987.

Aan het eind van de ochtend verplaatsten we ons naar Dinant waarmee we deze serie gemaakt op 14-08-1987 vervolgen...