www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Reichsbahn)

Saalfeld, 14-08-1979 Deel 1

Na een goede nachtrust en een redelijk ontbijt melden we ons bij de receptie van het Interhotel. We vroegen om uitleg hoe je aan een kaartje voor de tram kon komen en toen we dat eenmaal wisten liepen we naar de overkant van het hotel waar de trams stopten. Tramkaartjes werden verkocht per 6 aan een stripje. Iedere keer als je met de tram meeging stopte je één kaartje in de 'Entwerter' (stempelautomaat) en werd deze afgestempeld. Onderstaand stripje van 6 is samengesteld uit enkele verschillende stripjes, we hebben niet alle kaartjes bewaard. Het mag sowieso al een wonder heten dat de kaartjes na 38 jaar nog in mijn bezit zijn.

Foto (Rob van der Rest) Bovenstaande foto is niet gemaakt in 1979 maar op 26-04-1991 (ná de Wende dus). De situatie was dezelfde als in 1979, de tram heeft wel reclame maar dezelfde tram en rijtuigen reden in 1979 hier ook, de foto zou dus ook gewoon in 1979 gemaakt kunnen zijn. Een Russische militair, direct links naast de tram en de Trabant rechts maken het plaatje compleet. We zijn op de Holzmarkt in Jena direct tegenover het Interhotel. Ook aan de omgeving, gebouwen, straten en trambaan was in 1991 niets verandert in vergelijk met 1979.

    

Foto's (Rob van der Rest) 6 ritjes voor 3 DM, Ostmark wel te verstaan. Aangezien we onze DMarken 1 op 3 wisselden was zo'n kaartje dus maar 0,17 Westmark, omgerekend ongeveer 18 Hollandse centen want het was nog gewoon de Gulden tijd. Je kon er ook nog mee overstappen zoals de achterzijde van het kaartje laat zien.

In Jena Saalbahnhof stapten we op de P 3003 waarbij ik een plekje bij het raam zocht om, waar mogelijk, vanuit het door mij geopende raam nog wat te fotograferen. Dat lukte ook een keer bij vertrek uit Göschwitz.

Copyright (Lf. Ralf Göhl) De tijdtabel van de P 3003 naar Saalfeld, een rit van ruim 1,15 uur.

Foto's (Rob van der Rest) Bij het Bw. van Göschwitz trof ik de 65 1073-9, weliswaar koud terzijde, maar ik had nog nooit een dergelijke machine gezien. Op de bovenste foto staat links op het gebouw: Bahnbetriebswerk Saalfeld, Triebfahrzeugaussenstelle Göschwitz, Triebfahrzeugdienst Leitung.  Opname op 14-08-1979.

De trein waarin we zaten raakte in Göschwitz aardig vol. We hadden 2x2 zitplaatsen tegenover elkaar waarvan er 3 bezet waren. De 4e plek werd even later ingenomen door een wat oudere dame die mij eerst de vraag stelde of deze plaats vrij was en vervolgens aan me vroeg of ze mij daarmee niet tot last was. Nou, dat was iets wat we in 1979 in mijn woonplaats Rotterdam niet gewend waren, laat staan in deze (2018) tijd. Later werd duidelijk waarom je dit soort vragen van vooral oudere mensen kreeg. Eenmaal in Saalfeld aangekomen spoedde ik me naar de brug die je een goed uitzicht gaf over het station en de sporen naar Jena en Leipzig. Ik stond net op de brug toen de eerste stoomloc zich aankondigde.

Foto's (Rob van der Rest) De 95 0032-3 is zojuist uit het goederenstation van Saalfeld vertrokken met een aantal lege rongenwagens richting Unterwellenborn. In Unterwellenborn was de Staalfabriek en Walserij Maxhütte gevestigd. In de 2e wereldoorlog werden meer als 1.000 krijgsgevangenen uit alle omringende landen onder zware werkomstandigheden hier te werk gesteld. In die tijd werd alleen staal gemaakt voor de oorlogsvoering. Het staalwerk bestaat, na modernisering, nog steeds en is sedert 2012 in Braziliaanse handen. Saalfeld 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) Het lukte zowaar nog om ook een dia te maken van de 95 0032-3. Links buigt de lijn af richting Jena.  Saalfeld 14-08-1979.

Vóórdat machines vanuit het Bahnbetriebswerk het goederenstation in konden kwamen ze op een uitrijspoor terecht. De locs reden dan het sein voorbij en wachten daar op het vervolg.

Foto (Rob van der Rest) De 44 0196-4 was de eerste loc die vanuit het Bw. het uitrijspoor op komt. De bovenkant van het sein is achter de loc zichtbaar, een klein stukje doorrijden dus zodat de meester of stoker zicht hebben op de seinstand. Al snel wordt de rijweg vrijgegeven en rijdt de machine de goederensporen op.  Saalfeld 14-08-1979.

Foto's (Rob van der Rest) Vervolgens kondigt zich weer snel een andere machine aan, de 44 0567-6, ook deze machine zal achter het sein tot stilstand komen. Gewacht moet worden ( foto onder) op de passage van de 44 0600-5 die met een goederentrein vanuit Unterwellenborn het goederenstation op rijd.  Saalfeld 14-08-1979.

Foto (Rob van der Rest) Na de doorkomst van de 44 0600-5 komt de 44 0567-6 in beweging die enige tijd later de Dg.55446 naar Camburg zal rijden.  Saalfeld 14-08-1979.

Vervolgens loop ik naar de andere kant van de brug, vanuit de locloods was een loc serie 01.5 de draaischijf opgereden en besloot ik, ondanks het felle tegenlicht van de zon daarvan wat foto's te maken.

Foto's (Rob van der Rest) De 01 0513-0 staat nog op de draaischijf en zal weldra deze verlaten. Als de machine mij wat dichter genaderd is zie ik hoe fraai de machine eruit ziet, de loc glimt aan alle kanten, wat een lust voor het oog. Hier is stevig aan gepoetst, de loc had ik de dag ervoor al uitgebreid gefotografeerd in Jena Sbf met de D 504. Nu zal de loc ingezet worden voor de P 3004 van Saalfeld naar Halle via Jena Sbf.

Foto's (Rob van der Rest) De 01 0513-0 zal onder de brug doorrijden en aan de andere kant achter het uitrijsein wachten.  Saalfeld 14-08-1979.

Na vrijwel dwars over alle sporen gereden te zijn richting station komt de machine nog een keer terug op de sporen aan de andere kant van de brug. Hier staan ook weer inrijsporen die er voor zorgen dat de loc in het station voor de goede rijtuigen komt te staan.

Foto (Rob van der Rest) De sporen zijn vrijgegeven zodat de 01 0513-0 zich naar zijn rijtuigen kan begeven.  Saalfeld 14-08-1979.

   

Foto's (Rob van der Rest) Een klein sprintje levert nog een foto op van de 01 0513-0 als deze de sporen oprijd naar zijn rijtuigen. Ik blijf op deze plek wachten op het vertrek van de machine met de P 3004 richting Halle via Jena. In de achtergrond is goed te zien hoe groot het station met zijn goederensporen is. Het is inmiddels 11.32 uur en ik besluit hier voorlopig nog te blijven staan. De P 3004 werd door de 01 0513-0 tot Camburg gereden waarna locwissel plaatsvond. Vandaar was de lijn naar Halle elektrisch en ging de trein verder met een loc serie 211.  Saalfeld 14-08-1979.

Copyright (Ralf Göhl) Uit het 'Dienstfahrplan' van Ralf Göhl  is goed te zien hoeveel stops de P 3004 maakte voordat deze zijn eindbestemming bereikt heeft.

Veel dank ben ik verschuldigd aan oud DR machinist Ralf Göhl bij het terugvinden van de diverse treinen van die dag.