www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Bw. en Gbf. Emden, 13-04-1974

Deel 2 van deze dag, Bahnbetriebswerk en GŁterbahnhof

Na de stop bij Lathen, Aschendorf en Leer werd het einddoel van de reis bereikt, Emden. Ik was er al eerder geweest en het imposante depot met zijn vele locs sprak me erg aan en bovendien zou er nog een stoomloc serie 94 in bedrijf zijn voor het slepen van ertswagens naar de haven. Het werd een middag waarbij alles meezat, het prachtige weer en zeer interessante treinen. Doordat in deze periode de draaischijf in het aan de kust liggende Norddeich Mole buiten bedrijf was eindigden de machines van de serie 012 in het station van Emden waar hun treinen over werden genomen door diesellocs uit Oldenburg. Na toestemming konden we gaan fotograferen, we konden volop onze gang gaan, men was daar wel gewend aan fotografen.

Foto (Rob van der Rest) De 012 075 wacht na verzorging in het Bw.Emden totdat de volgende rit er aankomt. 13-04-1974.

Foto (Rob van der Rest) De 044 334-1 was de eerste loc van een rijtje 44ers. Door de oliecrisis van december 1973 had het Bw.Rheine de nodige kolenlocs gekregen vanuit andere Bahnbetriebswerken, de serie 043 en een groot deel van de serie 012 mochten toen vrijwel in zijn geheel niet meer de baan op. Zowel in Rheine als in Emden verbleven veel 44ers, ook nadat op 7 januari 1974 de beperkingen opgeheven waren om met oliegestookte locs (behalve de 042ers) te rijden.  Bw.Emden 13-04-1974.

    

Foto's (Rob van der Rest) Links: de 044 888-6 en rechts de 044 327-5. Deze machines waren met nog 15 anderen op 30-11 en 03-12-1973 als vervanging van de serie 043 naar Rheine gekomen. Begin 1974 gingen van deze 17 locs er weer 7 terug naar hun oorspronkelijke Bahnbetriebswerk, Gelsenkirchen- Bismarck en Ottbergen. De 044ers van Rheine gingen in de 2e week van december 1973 over naar het Bw.Emden, de bovenste 2 machines kwamen van het Bw.Koblenz-Mosel en werden in Rheine op 29-11-1973 in dienst genomen.

Foto's (Rob van der Rest) De bovenste 3 foto's laten de aankomst zien van de 012 100-4 en 043 381-3. De locs hadden een lege ertstrein (Tr.63890) bestaande uit wagens type Fads naar Emden gebracht. Waarom er die dag nog een keer een loc serie 012 voor een goederentrein te zien was is niet geheel duidelijk, eerder op de dag kwamen we de 012 063 al tegen met een lege autotrein.  Emden Rbf. 13-04-1974.

Foto (Rob van der Rest) De goed uitziende 052 529-5 met kabinentender wacht op de volgende inzet.  Bw.Emden 13-04-1974.

Foto's (Rob van der Rest) De 012 075-8 was ook weer in beweging gekomen. Als losse loc wordt naar Emden Hbf. gereden waar de machine de uit Norddeich Mole komende E 1630 overneemt die door een dieselloc van Bw.Oldenburg naar Emden is gereden.  Emden Rbf. 13-04-1974.

Foto's (Rob van der Rest) De 012 100-4 en de 043 381-3 zijn van elkaar losgekoppeld. De 012 100-4 staat hier bij de bezandingsinstalatie van Bw.Emden. Het gaf me de mogelijkheid om van de imposante wielen en het aandrijfwerk een foto te maken. Niet zo heel goed in te schatten op deze foto is de hoogte van de wielen maar dat is 2 Mtr.  Bw.Emden 13-04-1974.

Foto (Rob van der Rest) De 043 196-5 komt van de draaischijf gereden, de machine zal een lege kolentrein naar Rheine rijden. Rechts staan de nodige stoomlocs serie 44 die in koude toestand in het Bw. verblijven en links is in de locloods nog een V60 dieselloc te herkennen.  Bw.Emden 13-04-1974.

Foto (Rob van der Rest) Ook de schitterend uitziende 043 381-3 komt aan de bezandingsinstalatie, in de achtergrond staat de 043 196-5.  Bw.Emden 13-04-1974.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl de 043 381-3 van zand voorzien wordt komt de 042 271-7 aan de andere kant staan voor hetzelfde onderhoud. Duidelijk is het verschil te zien tussen de beide machines. Achter de 042 271-7 staat de 044 328-3.  Bw.Emden 13-04-1974.

Foto (Rob van der Rest) De 012 082-4 komt met de E 1937 (Rheine - Norddeich Mole) over de doorgaande sporen naar Emden Hbf.  Emden Rbf. 13-04-1974.

Plotseling was hij er dan, de 094 640-0 kwam met een beladen ertstrein vanuit de haven binnen gereden in het goederenstation.

Foto (Rob van der Rest) Ik stond even aan de schaduwkant, we probeerden om snel naar de andere zijde te komen. Na wat communicatie met het aanwezige personeel konden we veilig de sporen oversteken.  Toen de loc aankwam was er geen rookpluimpje te zien.  Emden Rbf. 13-04-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: De rangeerder klimt uit de 094 640-0 om de loc los te koppelen van de ertstrein. Het nummerschild van de machine ontbrak aan de achterzijde, waarschijnlijk had een spoorwegliefhebber zich er al over ontfermt. Foto onder: Even overleg over de volgende gang van zaken.  Emden Rbf. 13-04-1974.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl we wachten op de verdere gebeurtenissen komt de 012 075-8 aan ons voorbij. Hij rijd de E 1630 van Emden Hbf. naar Rheine, de trein is gestart in Norddeich Mole en door een dieselloc naar Emden gereden.  Emden Rbf. 13-04-1974.

Foto's (Rob van der Rest) De 094 640-0 vertrekt om 'om te lopen' en een set lege ertswagens naar de haven te rijden.  Emden Rbf. 13-04-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Tijdens het wachten op de 094 640 komt de 042 113-1 voorbij gereden met een bonte goederentrein richting Rheine.  Emden Rbf. 13-04-1974.

Foto's (Rob van der Rest) De 094 640-0 is bijna gereed voor zijn vertrek naar de haven van Emden. De trein is door de rangeerder gecontroleerd en nadat deze in de loc is gestapt zal deze snel vertrekken. Tijd dus om wat verder te gaan staan voor de vertrekfoto's.  Emden Rbf. 13-04-1974.

Foto's (Jan van Barneveld) Vanwege het feit dat we met z'n drieŽn waren zochten we ook wat verschillende plekjes. Jan ging het verste weg staan en fotografeerde bovendien in kleur, vandaar zijn bijdrage aan deze serie. Het werden de laatste opnamen van deze 94er in Emden.   Emden Rbf. 13-04-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Foto boven: Nog een paar laatste plaatjes maakten we toen de 044 328-2 en de 043 381-3 op weg gingen om de beladen ertstrein naar Rheine te rijden. Kinderen uit de buurt vermaakten zich trouwens prima rond het rangeerterrein zoals we op de onderste foto kunnen zien. Tegenwoordig volstrekt ondenkbaar.   Emden Rbf. 13-04-1974.

De 094 640-0 bestaat echter nog steeds, sterker nog de machine staat met het oorspronkelijke nummer in het Nederlandse plaatsje Gennep.

Foto: Rob van der Rest) Op 31-08-1986 is de prachtig opgeknapte machine als "Denkmal" te zien in Gennep. Anno 2016 is hij daar nog steeds.