www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

 Bw.Hamm, 12-10-1974

Na ons bezoek aan Rheine gingen we volgens plan naar het Bahnbetriebswerk van Hamm. Was het weer in Rheine niet al te best, onderweg naar Hamm werd het nog slechter. Een enorme onweersbui zorgde voor zoveel water dat we, eenmaal aangekomen in het Bw.Hamm we er ongeveer konden pootje baaien. Al snel zagen we dat de machines van de Br.94 er nog waren, het uiteindelijke doel van onze reis. Eerst maar een overzichtsplaatje met vlnr. enkele e-locs serie 140, het neusje van de 094 730, de 044 684-9 met daarachter een soortgenoot en in de loods een rangeerloc serie V 60.

Foto (Rob van der Rest) Nog overheersen de stoomlocs maar dat zou niet lang meer duren. Een kletsnat Bw. Hamm. Opname op 12-10-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Ook de serie 50 was vertegenwoordigd in het Bw.Hamm. Op de bovenste foto staat de 053 164-0 te wachten op de volgende inzet terwijl op de onderste foto de 052 778-8 onder stoom staat voor het hersporings/ongevallen rijtuig om in geval van nood onmiddellijk te kunnen vertrekken. Opnamen op 12-10-1974.

Foto (Rob van der Rest) De 044 653-4 was een van de geweldige machines die vanuit het Bw.Hamm ingezet werden. Opname op 12-10-1974.

Foto's (Rob van der Rest) De 094 730-9 was één van de 2 in het Bw.Hamm aanwezige locs serie 94. Ruim 2 maanden later ging de machine terzijde, om precies te zijn op 24-12-1974 waarna de machine op dezelfde datum vrijgegeven werd voor de sloop. We troffen op het moment van de foto de loc nog wel in dienst, maar niet meer onder stoom. In het weekend werd de loc sowieso niet ingezet dus dat was ook niet nodig. Hoe nat het was in het Bw. is op deze foto's goed te zien. De loc bleef wel behouden en kwam op 4 juni 1975 als eerste stoomloc in het bezit van het Deutsches Dampflok Museum in Neuenmarkt-Wirsberg.  Opnamen op 12-10-1974.

     

Foto's (Rob van der Rest) Verschillen waren er wel aan de machines, hier vooral te zien aan de schoorsteen maar ook bovenop de ketel.  Opnamen op 12-10-1974.

Foto (Rob van der Rest) De 094 055-1 ging op dezelfde datum terzijde als de 094 730 waarna de machine werd overgenomen door de VSM in Beekbergen. De eerste ritten met de lok vonden plaats op 14 juli 1975. Helaas ging de machine al in 1976 wegens zijn slechte staat buiten bedrijf. Naast de 094 055 staat e-lok 110 420-7, ook deze machine is net als de 94er gesloopt.  Bw.Hamm 12-10-1974.