www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Salzbergen en Bw.Rheine, 12-10-1974

De aanleiding voor een bezoek aan Salzbergen en Rheine en later in de middag het Bw.Hamm was het kortstondig volgen van een NVBS-rit met o.a. de 012 075-8 van Hengelo tot Rheine, waarna deze rit met een andere loc verder ging. Bovendien was het alweer maanden geleden dat ik een bezoek aan het Bw.Rheine gebracht had. Dat later de 012 075-8 in Rotterdam bij de SSN terecht zou komen kon toen niemand vermoeden. Op zaterdag 12-10-1974 maakte ik dus bij toeval nogal wat opnamen van deze geweldige machine. Bij Salzbergen bij de overgang thv. Block Deves was onze eerste fotostek. Niet de meest ideale plek want redelijke foto's kon je eigenlijk alleen van de zijkant maken. Men was bezig met de elektrificatie naar Bentheim wat ook op de foto's te zien is, de bovenleidingmasten stonden hierbij nogal in de weg.

Foto (Rob van der Rest) De NVBS excursietrein passeert de overweg bij Block Deves (verscholen achter de boom), dit gedeelte behoort nog tot de Gemeente Salzbergen. De 012 075-8 in volle vaart richting Rheine. Rechts bij de boom staat de Renault 6 wat ons vervoermiddel voor die dag was.  Salzbergen 12-10-1974.

Foto (Rob van der Rest) Nog steeds (2017) rijden er in grote getale autotreinen van en naar Emden. Op 12-10-1974 was dat ook al het geval, de 043 672-5 is met een beladen trein op weg naar Emden waar de auto's per schip verder vervoerd worden.  Salzbergen, Block Deves.

Foto (Rob van der Rest) De volgende trein die voorbij raast is de 012 080-8 met de D 715 van Norddeich Mole naar Rheine.  Salzbergen, Block Deves 12-10-1974.

Foto (Rob van der Rest) Niet zichtbaar is dat de 042 164-4 een militaire trein aan de haak heeft, alleen van het begeleidingsrijtuig is een stukje te zien. De trein komt met een rustig vaartje voorbij om even later na passage van het station van Salzbergen de afslag naar Bentheim te nemen.  Salzbergen, Block Deves 12-10-1974.

Helaas was het deze dag niet al te zonnig (zoals wel voorspeld), slechts een enkele keer was er een glimpje zon en later zelfs een aantal fikse onweersbuien wat op sommige foto's goed te zien is. Tussen de buien door lukte het om toch wat aardige foto's te maken. Na Salzbergen was het Bw.Rheine het volgende doel van onze reis.

   

Foto's (Rob van der Rest) De 044 375-4 van Bw.Emden wordt na verzorging via de draaischijf op één der vele sporen neergezet voor de locloods.  Bw.Rheine, 12-10-1974.

Foto (Rob van der Rest) Wat een enorm blok staal, prachtig zo'n 44er! De 044 375-4 had vanaf 29-05-1972 nogal wat omzwervingen gemaakt voordat deze op 16-05-1975 bij het Bw.Gelsenkirchen Bismarck terzijde werd gesteld. Op 29-05-1972 ging de loc van Bw.Rottweil naar het Bw.Crailsheim, vandaar op 01-05-1973 naar het Bw.Koblenz-Mosel, daarna op 04-12-1973 naar Bw.Rheine en op 09-12-1973 naar het Bw.Emden. Tenslotte kwam de machine vanaf 05-11-1974 in dienst bij het Bw.Gelsenkirchen Bismarck. Na al deze omzwervingen werd de loc voor sloop vrijgegeven op 26-06-1975.

Foto (Rob van der Rest) 2 totaal verschillende machines, links de oliegestookte 2-cilinder 042 145-3 en rechts de 3-cilinder 044 375-4. Bij de 44er is de ligging van de 3e cilinder goed zichtbaar. Bw.Rheine, 12-10-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: De 042 320-2 wacht voor de locloods op de volgende inzet. De machine bleef bij het Bw.Rheine in dienst tot 16-08-1976, werd voor sloop vrijgegeven op 28-09-1976. Onder: De 042 052-1 bleef tot het einde van het stoomtijdperk op 26-10-1977 in dienst bij het Bw.Rheine. De loc is bewaard gebleven en bevind zich sedert 2005 bij de Osnabrücker Dampflokfreunde die bezig zijn de loc weer rijvaardig te maken.  Bw.Rheine, 12-10-1974.

   

Foto's (Rob van der Rest) Nóg een machine die het uithield tot het einde van het stoomtijdperk was de 043 100-7, ook deze ging op 26-10-1977 terzijde.  Bw.Rheine, 12-10-1974.

Foto (Rob van der Rest) Nog zo'n geweldenaar in het zonnetje. De 043 746-7 wacht op de volgende inzet. De loc ging op 08-01-1976 terzijde.  Bw.Rheine, 12-10-1974.

Foto (Rob van der Rest) Ondertussen was ook de 012 075-8 in het Bw. aangekomen en naast de locloods geplaatst. De stoker van de loc poseert nog even naast de machine die kort ervoor de NVBS-rit had gereden vanaf Hengelo tot Rheine.  Bw.Rheine, 12-10-1974.

Foto (Rob van der Rest) Zomaar een stemmingsplaatje van de drukte rond de draaischijf.  Bw.Rheine, 12-10-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Locverzorging. Op de bovenste foto wordt kort na aankomst in het Bw.Rheine als eerste het water in de tender aangevuld van de 043 364-9. Even later zal de machine een stukje verder rijden en wordt (onderste foto) de olietank gevuld en als alle andere werkzaamheden uitgevoerd zijn is de machine weer gereed voor de volgende dienst.

Een naderende onweersbui zorgt ervoor dat we het Bahnbetriebswerk verlaten en nog even in het station van Rheine gaan kijken. Daar treffen we dan weer de 012 075-8.

Foto (Rob van der Rest) Vertrek om 13.52 uur van de 012 075-8 met de E 3261 van Rheine naar Norddeich Mole. De uit Münster komende trein is waarschijnlijk aangevoerd door de links staande 211 097-1 maar dat kan ook een elektrische lok van de serie E 44 geweest zijn. Zeker ben ik daar niet van.   Bahnhof Rheine 12-10-1974.

Na het maken van deze foto werd met de auto koers gezet naar het Bw.Hamm.