www.sporen-met-rob.nl

(SNCF, Lille 21-09-1986)

Op zaterdag 20 september had ik een optreden met de drumfanfare Excelsior in Lille en de 21ste in Valenciennes. Na het optreden in de late namiddag ging het richting hotel. De naam weet ik nog precies, Hotel Minerva. In dit hotel zouden we rustig kunnen overnachten om fit te zijn voor de volgende dag. Het hotel lag midden in de stad en in de buurt van het station. Het was tevens de "rose buurt" van deze fraaie stad. Ook ons hotel maakte daar deel van uit, de bovenste verdiepingen waren namelijk in gebruik bij de dames van lichte zeden. Dat gaf zoveel herrie dat we nauwelijks een oog dicht deden, ook lekker als je de volgende dag in een optocht mee moest draaien. En... natuurlijk wilde ik van de gelegenheid gebruik maken om foto's te maken in het mooie station van Lille.

(Foto Rob van der Rest) Een deel van het fraaie centrum van de stad Lille. 21-09-1986.

Direct na het ontbijt op pad dan maar, na wat foto's in de stad gemaakt te hebben bereikte ik rond 09.00 uur het station.

(Foto boven en onder Rob van der Rest) De SNCF BB 22400 wacht op het vertrek met een autowagon die elders geleegd gaat worden. Lille 21-09-1986.

(Foto Rob van der Rest) Het was rond het station nog mistig en fris. Er stond een trein klaar op n van de sporen die stevig stoomde, de rijtuigen zijn van de NMBS. Zeker was dat er een dieselloc voor de trein stond met een stoomverwarming die zorgde voor dit fraaie plaatje. Lille 21-09-1986.

(Foto Rob van der Rest) Treinstel X 4714 wacht op vertrek. Lille 21-09-1986.

(Foto Rob van der Rest) De machines van de serie 16500 zag je het meeste in deze regio voor de getrokken treinen. De BB 16762 wacht met een lange set Corail rijtuigen op vertrek. Lille 21-09-1986.

(Foto Rob van der Rest) De NMBS 5114 vertrekt met een set M2 rijtuigen richting Kortrijk. De machine is nog in de oude kleurstelling en bezit een stoomverwarmingsketel. Lille 21-09-1986.

(Foto Rob van der Rest) Doordat het station een kopstation is zijn er ook veel bewegingen van losse locomotieven zoals met deze BB 16033. Lille 21-09-1986.

(Foto Rob van der Rest) En van de zusjes van onze serie 1600, de BB 22384. Lille 21-09-1986.

(Foto Rob van der Rest) Het station van Lille bezat lange perrons die ver doorliepen buiten de overkapping. De BB 16536 wacht op zijn inzet in de reizigersdienst. Lille 21-09-1986.

(Foto Rob van der Rest) De fraaie overkapping geeft een lekker sfeertje. Uitgangen en perrons zijn ruim van opzet voor een goede doorstroming. In de 90er jaren verscheen er in Lille een 2e station dat in mei 1994 werd geopend en de naam Lille-Europe draagt. Hier stoppen in hoofdzaak de TGV- en Eurostar treinen. Sindsdien heeft het station Lille de naam Lille Flandres. De loopafstand tussen beide stations bedraagt ongeveer 5 minuten. In 1986 heette het station dus nog gewoon Lille.

 

(Foto Rob van der Rest) De 16759 wacht op inzet, achter de loc de Metro-achtige RIB rijtuigen (Rame Inox de Banlieue) die vooral in het voorstadverkeer gebruikt worden. Deze roestvrijstalen rijtuigen zijn in verschillende jaren gebouwd, een eerste serie in 1960, de 2e in 1970 en de laatste in 1976. Vermoedelijk worden zij in 2013 uit de dienst genomen. Lille 21-09-1986.

(Foto Rob van der Rest) Op n van de sporen stond deze dieselloc, de BB 63182. Lille 21-09-1986.

 

(Foto Rob van der Rest) De X 4602 bij het verlaten van het station. Lille 21-09-1986.

(Foto Rob van der Rest) BB 16012 bij vertrek. De machines werden gebouwd door het Franse MTE tussen 1958 en 1963 en droegen de nummers BB 16001-16062. De machines werden na enige tijd uiterlijk o.a. in kleur wat veranderd, de laatste machine BB 16051 werd in december 2012 uit de dienst genomen. Lille 21-09-1986.

(Foto Rob van der Rest) Volledige rust voor de BB 16731. Lille 21-09-1986.

(Foto Rob van der Rest) 2 stilstaande forensentreinen met BB 16762 en daarnaast de BB 16540. Lille 21-09-1986.

De machines van de serie 16500 werden in een behoorlijk aantal gebouwd, in totaal 294 machines met de nummers 16501 - 16794 tussen 1958 en 1964 door Alsthom. De maximum snelheid bedraagt 140 km/uur. Op de regionale lijnen doen ze nog volop dienst in de nieuwe kleurstelling. Ze rijden voornamelijk in de omgeving van Lille, Reims, Metz en Strasbourg.

(Foto Rob van der Rest) BB 16528 is gereed om zijn rit aan te vangen. Lille 21-09-1986.

Aangezien we rond 12.00 uur naar Valenciennes moesten vertrekken maakte ik een einde aan het bezoek aan het station van Lille. Eenmaal in Valenciennes aangekomen bleken we nog ruim 3 uur over te hebben, op dus maar naar dit station wat vlakbij onze omkleedlocatie lag. Het was er stil op deze zondag.

(Foto Rob van der Rest) De eerste trein in Valenciennes was deze, een trein met als trekkracht de BB 16778 die er lange tijd bleef staan. 21-09-1986.

(Foto Rob van der Rest) Een fraai in de lak staande loc BB 16733 komt even voor 13.00 uur langs het perron en gaat samen met een ingestapte rangeerder weer weg. Valenciennes 21-09-1986.

(Foto's boven en onder Rob van der Rest) De BB 16733 is met een fraaie set dubbeldeksrijtuigen langs het perron teruggekomen. Een werkelijk schitterende combinatie. Het dubbeldeksrijtuig draagt op de zijkant de vermelding TCR Region Nord. Pas-de-Calais. Deze dubbeldeksrijtuigen zijn nog steeds in dienst na een modernisering en zijn nu in de blauwe kleurstelling. Valenciennes 21-09-1986.

Aan een geweldig weekend kwam een einde, eerst nog even een optreden met de drumfanfare en dan op weg naar huis.