www.sporen-met-rob.nl

Het spoor toen, en nu

Deel 2

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Limburg

Foto's (Rob van der Rest) Boven: In Limburg is net zo als in andere delen van het land niet meer de NS te vinden die de stoptrein-sprinterdiensten verzorgd. Ook Veolia rijdt niet meer in de stoptreindiensten daar. Op 21-04-2015 verzorgde de NS nog wel de diensten tussen Sittard en Heerlen en tussen Roermond en Maastricht. Op de foto zien we de Plan V stellen 965 + 478 als sprinter van Roermond naar Maastricht. Ruim 3 jaar later, op 12-07-2018, fotografeer ik op dezelfde plek als bovenstaande foto Arriva stel 453 ( naam Abdij Rolduc) als deze onderweg is van Roermond naar Maastricht. De foto's werden gemaakt aan het Bunderbos dichtbij station Bunde.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Havenspoorlijn

Foto's (Rob van der Rest) De 6519 is onderweg richting Kijfhoek en passeert de boerderij 'De Kapel'. In de achtergrond ligt, niet zichtbaar, de overweg aan de Langenhorst. Opname op 05-04-1995. Onder: De boerderij, inmiddels 'zorgboerderij' De Kapel is er nog steeds. Ik sta tijdens het maken van de foto op het oude talud waar de 6519 van de bovenste foto op rijd. Tegenwoordig rijd RET lijn 25 naar Barendrecht Carnisselande hier een klein stukje over het oude spoor. In de achtergrond bij de bomen bevind zich de Langenhorst. De tram in de achtergrond heeft het nummer 2130. Deze foto werd gemaakt op 28-06-2018. Er is nogal wat verandert in 23 jaar!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rotterdam CS, rond 1975 en april 2014

Postkaart (uitgeverij Hoenderop Rotterdam) Waarschijnlijk ergens midden jaren 70 is deze foto gemaakt. Bussen en trams stoppen nog op het voorplein van het Centraal Station van Rotterdam. Links zien we het toenmalige gebouw van de Metro, rechts de bussen van de lijnen 45 links en 33 rechts.

Foto (Rob van der Rest) Op 20-04-2014, ruim een jaar na de officile opening, ziet het er daar zo uit. Een nieuw stationsgebouw met in de gevel de oude letters en klok van het stationsgebouw van de bovenste foto. De bussen zijn verhuisd naar de linkerkant tussen het Groothandelsgebouw en het station in, de trams komen aan de rechterzijde hun passagiers oppikken. De in-en uitgangen voor de Metro bevinden zich op het voorplein. De foto werd gemaakt vanaf een flat aan de Mauritsweg.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Station Delden, 1985 en 2018...(4 foto's)

Foto's (Rob van der Rest) Boven: Het op 01-11-1865 in gebruik genomen station van Delden zag er op 18-08-1985 zo uit. Het is een station van het type SS 4e klasse, architect K.H. van Brederode. Op het perron de handelinrichting voor het bedienen van de seinen en links een bescheiden fietsenstalling. Ook had het nog zijn stationsfunctie. Het overpad werd toen nog beveiligd met 2 hekjes met daartussen een ketting. In 1985 was de handelinrichting nog gewoon in gebruik, alsook de klassieke beveiliging. In 1986 kwam er wat meer hekwerk te staan met een door spoorwegbomen beveiligd overpad. De onderste foto is kort geleden gemaakt, en wel op 11-05-2018. Het hekwerk rond het gehele station is sterk toegenomen, de fietsenstalling vernieuwd en vergroot, kaartjes worden er niet meer met de hand verkocht, de spoorwegovergang voorzien van nieuwe slagbomen en er is nu een kleine projectruimte voor beeldende kunst in gehuisvest. Een verschil in 33 jaren.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: Zojuist is de trein uit Zutphen in het station van Delden aangekomen. De foto is net als de bovenste gemaakt op 18-08-1985. N de binnenkomst van deze trein, DE II stel 173 van de Nederlandse Spoorwegen, wordt het mechanische sein voor de trein vanuit Hengelo op veilig gezet, eerst nadat de ketting die overstekende reizigers tegenhoud weer losgehaald is. Het is een tijdsbeeld wat niet meer terug zal keren. Als ik hier op 11-05-2018 onderstaande foto maak is er veel verandert, tegenwoordig staat er een lichtsein en een moderne treinaanwijzer en is de vervoerder Blauwnet. Nu worden de seinen van hieruit niet meer bediend en gaat alles automatisch en is vrijwel alle romantiek uit het verleden verdwenen. De oude handelinrichting staat er gelukkig nog wel als aandenken uit een andere tijd. Het rode dieselstel, een Lint 2 met nummer 44, (trein 31248 van Oldenzaal naar Zutphen) is met 2 minuten vertraging gearriveerd.  En mazzel heb ik, het stationsgebouw staat er prachtig onderhouden nog steeds!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gestroomlijnd materieel...

Foto's (Rob van der Rest) Stroomlijnmaterieel bestaat al vele jaren, des te slanker de voorzijde des te minder weerstand er is. Dat gold al in de tijd van de NS vr de 2e wereldoorlog. Begin 80er jaren was alleen het elektrische materieel Mat'46 nog in dienst, het stroomlijndieselmaterieel (DE 1 en DE 2) bleef langer op de baan. De bovenste foto laat het Mat'54 stel 676 zien als spitstrein van Rotterdam CS naar Eindhoven op 03-06-1983. In de achtergrond ligt het station Rotterdam Lombardijen. In dit station fotografeer ik de nieuwste hoge snelheidstrein die in Nederland te zien is. Het Siemens Velaro stel 4004/4003 (Eurostar e320) is op weg van Amsterdam CS naar Londen Sant Pancras als ik deze op 06-04-2018 fotografeer. Ook hier is de stroomlijn goed  te zien die voor zo weinig mogelijk weerstand zorgt. In 35 jaar zijn sommige dingen op het spoor weinig verandert.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ACTS 1619 en Captrain 1619...

Foto's (Rob van der Rest) Toen bij ACTS in 2008 er enkele machines van de ex NS serie 1200 wegens schades aan de kant gingen huurde men van Railion enkele machines van de serie 1600. Zij namen een deel van de lange treinen zoals de Leeuwarden shuttle over. Het was echter jammer dat er in het geheel niets aan het uiterlijke onderhoud van o.a. de 1619 werd gedaan. De smerige en geheel vol gekliederde machine passeert me op 13-06-2009 thv. Dordrecht, Wieldrechtse Zeedijk. Op 14-03-2018 kom ik dezelfde machine weer tegen op Rotterdam Zuid. De loc is dan al een tijd in dienst van Captrain en in de kleuren van Raillogix gebracht. De machine ziet er schitterend uit en is een lust voor het oog. Z kan het ook dus.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NMBS station Forrires...

Foto (Rob van der Rest) Toen ik op 19 juli 1986, vanuit de rijdende trein van Luxemburg naar Namen, deze foto nam van het stationnetje van Forrires kon ik niet vermoeden dat ik 30 jaar later nog eens op dezelfde plek terug zou komen.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit mijn vakantieplaats La Roche-en-Ardenne was het een klein stukje rijden met de auto. Helaas was het erg slecht weer, kort na het maken van deze foto's begon het te regenen en waren dit de enige foto's die ik daar maakte. In al die jaren, deze foto's werden gemaakt op 29 juli 2016, was er nauwelijks iets verandert aan het gebouw. Het station werd trouwens in gebruik genomen op 25 oktober 1860 en was ten tijde van deze opnamen dus 156 jaar oud.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rotterdam, het luchtspoor...

Foto's (Rob van der Rest) Op 13 maart 1993 werd de bovenste foto gemaakt. Het is het laatste jaar dat het 'luchtspoor' in Rotterdam nog in gebruik is. Een Mat'54 2 wagenstel en een Mat'54 4 wagenstel zijn onderweg richting Rotterdam CS. De spoortunnel is al voor een groot deel gereed, nog een half jaartje en dan komt er een einde aan de herrie van de voorbij rijdende treinen op dit viaduct en zal de Grote of St.Laurenskerk een prominente plaats in gaan nemen rond het dan ondergrondse station Rotterdam Blaak. Als ik bovenstaande foto maak sta ik met mijn rug naar de ingang van de Centrale Bibliotheek. Het is 8 oktober 2017 (ruim 24 jaar later) als ik weer een foto maak vanaf dezelfde fotoplek. De St.Laurenskerk is in al zijn schoonheid mooi zichtbaar, het spoor loopt ondergronds en de omgeving met de Markthal en nieuwbouw rond de kerk zijn een plek geworden waar de Rotterdammers (en toeristen) graag komen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kijfhoek Zuid...

Foto's (Rob van der Rest) De 1224 is met de IC 2159 (Amsterdam CS-Vlissingen) onderweg als deze mij bij Kijfhoek Zuid passeert. Het baanvak is nog dubbelsporig, de foto werd gemaakt op 13-04-1984. Op de onderste foto zien we het VIRM stel 8734 op dezelfde plek en ook onderweg naar Vlissingen. Nu is het daar 4-sporig, deze opname werd gemaakt op 21-09-2017.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Antwerpen, bundel IJsland

Foto's (Rob van der Rest) Soms zijn er plekken die nauwelijks veranderen. Zo'n plek is de bundel IJsland in de Antwerpse haven. Dezelfde gebouwen en installaties van de diverse bedrijven en zelfs de ladingen van de treinen. Op 27-06-2008 fotografeerde ik er de rangeerloc 7408 die o.a. ook de diverse goederenwagens naar de kades bracht, op 21-01-2017 was ik er weer en trof ik er de B Cargo (sedert april 2017 Lineas) loc 7848 die een korte trein aan de haak heeft.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Werkplaats Tilburg.

Foto's (Rob van der Rest) Op 22 juni 1991 maakte ik deze foto van de 2343 op de draaischijf van de werkplaats Tilburg. Na uitgevoerde werkzaamheden gaat de machine de rijdende dienst weer in. Kortgeleden was ik er weer maar nu ziet het er daar heel anders uit. De werkplaats is gesloten en de omgeving en het oude werkplaatsterrein ondergaan een metamorfose. Het gebouw is in oude glorie hersteld en de draaischijf is ook nog aanwezig, zoals achter het hekwerk te zien is. De 'nu' foto werd gemaakt op 6 mei 2017.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Monument (Denkmal) 043 196-5.

Foto's (Rob van der Rest) Toen ik op 18-10-1975 bovenstaande foto in het station van Leschede maakte van de 043 196-5 met een ertstrein, komende van Emden naar Rheine kon ik er toen geen vermoeden van hebben dat ik de machine 41 jaar later nog in fraaie toestand zou tegenkomen in het station van Salzbergen als 'Denkmal'. De in 1942 bij de firma Fried. Krupp in Essen gebouwde machine bleef tot het einde van de stoomtijd bij de DB. De lok ging samen met zijn overgebleven soortgenoten op 26-10-1977 buiten dienst. 35 jaar trouwe dienst zat er op. Het oorspronkelijke loknummer was 44 1203 wat later veranderde in 044 196-4 (1968) en toen de machine op oliestook omgebouwd werd op 16-12-1973 kreeg deze het nummer 043 196-5. Opname in Salzbergen op 07-07-2016.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Salzbergen, 1972 en 2016.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: Z zag het er in het station van Salzbergen 44 jaar geleden, om precies te zijn op 01-09-1972, uit. De 043 131-2 van Bw.Rheine is op weg van Emden naar Rheine met een beladen 2000 Ton ertstrein. Op 07-07-2016 was ik er weer om treinen te fotograferen. Reden er al in 1972 beladen autotreinen naar Emden, tegenwoordig is dat nog steeds zo. Als de lege treinen terug gaan richting autofabriek worden deze meestal voorzien van een oudere DB loc. In dit geval had ik het geluk om n van de toen laatste machines van de serie 140 van de DB voor de lens te krijgen. Later bleek dat de door mij gefotografeerde 140 850-9 ( foto onder) de werkelijk laatste loc van deze serie was die ingezet werd bij de DB. Het sporenplan is enigszins verandert maar verder is er van het station uit 1972 niet veel meer over.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2x Captrain en 2x serie 1600.

Foto's (Rob van der Rest) Op de bovenste foto is de 1621 nog in dienst bij Railion als deze mij op 04-03-2006 in een winters landschap passeert ter hoogte van de Dordrechtse Wieldrechtse Zeedijk. Aan de haak hangt de UC 45712 van Gremberg naar Kijfhoek. Tien jaar later kom ik de machine weer tegen bij Willemsdorp, nu met de autotrein met nummer 46268 van Kolin/Trnava naar Zeebrugge in de kleuren van Captrain. Die opname werd gemaakt op 21-04-2016.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto's (Rob van der Rest) Bovenstaande opname maakte ik op 30-04-1986 als de 1619 in dienst is bij de NS. Als trein IC 2521 (Den Haag CS - Venlo) fotografeer ik deze ter hoogte van de Rotterdamse Dordtsestraatweg. Ruim 30 jaar later, (foto onder) op 26-05-2016 passeert dezelfde loc mij bij Rotterdam CS. De loc is dan in dienst van goederenvervoerder Captrain in de kleuren van Railogix en heeft de autotrein met nummer 46268 van Kolin/Trnava naar Zeebrugge aan de haak.