www.sporen-met-rob.nl

(Ingezonden foto's, deel 2)

Portugal, CP (Comboios de Portugal)

Een rit op de Algarve-spoorlijn (Faro-Vila Real de Santo) van Tavira naar Monte Gordo.

Vriend Joop van der Hor was op 25 december 2019 op familiebezoek aan de Algarve. Op die datum maakte hij ook een ritje met de trein van Tavira naar Monte Gordo. Speciaal voor mij en u als bezoeker van deze website maakte hij daarvan enkele foto's. Gezien de zonnestand die precies in het verlengde van de lijn lag was het niet gemakkelijk om foto's te maken, in hoofdzaak werd het treinstel vanaf de achterzijde gefotografeerd.

Op het enkelsporige diesellijntje, wat enkel dubbelsporig is bij sommige stations, wordt met 2-delige dieselstellen gereden van de serie 0450. Deze stellen zijn gebouwd door treinenbouwer Sorefame uit Amadora, in 2005 werd dit bedrijf opgeheven. Wanneer de treinstellen in dienst zijn gekomen of een bouwjaar is me niet bekend.

Foto (Joop van der Hor) Het station van Tavira werd gebouwd in 1905 en is nog in originele staat. Hiervandaan werd de trein genomen naar Monto Gordo. De rit duurt ongeveer 25 minuten en kost 2,50 Euro per persoon. Op sommige stationnetjes kun je kaartjes kopen, anders doe je dat bij de conducteur.  25 December 2019.

Foto (Joop van der Hor) Treinstel 0465 rijdt onder treinnummer 5711en is zojuist aangekomen in Tavira. De trein is van achteren gefotografeerd.  25 December 2019.

Foto (Joop van der Hor) Een kijkje in treinstel 0465, een eenvoudig maar net interieur. Door het breedspoor is er voldoende ruimte in het looppad.  25 December 2019.

Foto's (Joop van der Hor) Boven: Aankomst in het in 1906 gebouwde stationnetje van Monte Gordo. Het stationnetje heeft alleen nog een functie als opstapplaats. Op de foto onder zien we het vertrek richting eindpunt Vila Real de Santo.  25 December 2019.

Foto (Joop van der Hor) Station Morte Gordo, wel mooi in de verf maar het stationsgebouw is niet meer toegangkelijk.  25 December 2019.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nederlands Openluchtmuseum Arnhem, 16-05-2019

Johan Hibma en zijn vrouw Geke Hibma-Koopstra bezochten op 16 mei j.l. het openluchtmuseum in Arnhem. Zij maakten daar van de aanwezige trams een serie mooie foto's die ik graag hier plaats. Johan leverde ook alle teksten aan voor bij de opnamen.

In alle RET trams heb ik ook wel een keer gezeten toen ze nog in dienst waren bij de RET in het toenmalige netwerk. In de 60er en 70er jaren ging ik er gewoon mee naar mijn werk en in de 50er jaren mee naar school of het centrum want ik woonde toen op Rotterdam Feijenoord.

Foto's (Johan Hibma) Tramstel 535 met aanhangrijtuig 1050 verlaat de tramhalte aan de Remise. Het aanhangrijtuig is van de beroemde trein- en trambouwer Allan uit Rotterdam.

Foto (Johan Hibma) In de remise werd deze opname gemaakt. Links zien we een deel van de railreinigingswagen Rr3, bouwjaar 1958, ex-EMA van de GVB Amsterdam, met voorop het opschrift 'Haal de Enka spons erover'.  In het midden RET stel 520 en rechts een klein stukje van stel 536, alle RET trams zijn ingericht naar de stijl van de jaren 30.

Foto (Rob van der Rest) Op 06-08-2014 maakte tramstel 535 een rit door Rotterdam en reed daar o.a. als lijn 17 naar Spangen, jarenlang ben ik met deze trams meegereden naar mijn werk in Spangen. Rotterdam, Mauritsweg.

Foto's (Johan Hibma) Zesassig geleed motorrijtuig 631 is de jongste tram die door het museum rijdt. De tram is gebouwd in 1968 en reed tot 1995 in Rotterdam, deze tram is een echt werkpaard en kan veel passagiers tegelijk vervoeren, deze tram wordt in het museum vooral ingezet bij grote drukte.

Foto (Johan Hibma) De 631 tijdens zijn rit in het museum.

Foto (Rob van der Rest) Bij toeval fotografeerde ik ook een tramstel uit de RET 600 serie. RET stel 606 is op weg richting centrum als ik deze foto maak op de Laan op Zuid. Hij draagt het nummer van lijn 10 en is speciaal gereserveerd voor een gezelschap, die zo te zien aan de versiering in de tram iets te vieren hebben. In de achtergrond staat één van de nieuwe RET stellen, de 2019, als lijn 23 naar het Marconiplein. Opname op 20-11-2015.

    

Foto's (Johan Hibma) Het meest bijzondere en fraaiste treinstel is de Arnhemse GETA 76. De GETA 76 tram is een replica van een wagen die oorspronkelijk werd gebouwd in 1929 en deze tram geeft een goed beeld van de trams die voor de Tweede Wereldoorlog het straatbeeld van Arnhem mede bepaalden. Het stel wordt ingezet als TrouwTram.
De bovenbouw is op een niet origineel 4 assig RET onderstel gebouwd. Hierdoor werd de tram stabieler tijdens het rijden.

Foto (Geke Hibma-Koopstra) HTM 274 als lijn 8 naar Scheveningen-Zeebad. De Twee-asser 274 heeft tot 1963 in Den Haag dienst gedaan. In het museum is de tram tussen 1996 en 2001 gerestaureerd en ingericht als tram uit de jaren '20.

Foto (Geke Hibma-Koopstra) Na zijn rit voor het trouwpaar poseert stel GETA 76 voor de replica van de Arnhemse Remise. De originele remise werd in de 2e wereldoorlog in 1944 verwoest, die in het Openluchtmuseum is nagebouwd aan de hand van foto's en beschrijvingen, tekeningen waren niet voorhanden.

Met dank aan Johan Hibma en Geke Hibma-Koopstra voor deze prachtige inzending.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saalfeld, 1979 en 1981

Naar aanleiding van mijn artikel op de site over mijn bezoek aan Saalfeld op 14-08-1979 kreeg ik een zeer vriendelijk bericht hierover van Lokführer (machinist) Ralf Göhl. Hij was één van de machinisten die op 14-08-1979 onderweg was met de D 504 van Saalfeld naar Berlijn-Lichtenberg.  De D 504 werd door hem van Saalfeld naar Camburg gebracht waar de trein overgenomen werd door elektrische tractie. In de ochtend maakte hij enkele foto's van stoomlocs die ik ook die dag fotografeerde nl. de 95 0032 en 95 0015. Bijzonder is dit verhaal vanwege het feit dat we bijna 39 jaar geleden dezelfde machines fotografeerden. Zijn opnamen vindt je hieronder.

   

Foto's (Ralf Göhl) Op de linkse foto zien we Ralf zelf, rechts een scan van de voorzijde van de dienstregeling voor machinisten van de zomer van 1979.

Foto (Ralf Göhl) De 95 0032-3 wordt op deze foto gesmeerd en van voldoende olie voorzien. Erachter staan de 95 0043-0 en de 95 0015-9. Tankplaats Bw.Saalfeld 14-08-1979.

Foto (Ralf Göhl) De 95 0032-3 is klaar voor de dienst en rijdt naar de goederensporen om een trein naar Unterwellenborn te rijden die ik even later zal fotograferen vanaf de brug die in de achtergrond te zien is.  Saalfeld Gbf. 14-08-1979.

Foto (Ralf Göhl) Deze foto werd gemaakt op 23-05-1981 en laat ons de 01 0522-1 zien die voor vertrek gereed staat in het station van Saalfeld. In de achtergrond komt de 01 0531-2 het station van Saalfeld binnengereden met de P 3003 (door de stoomloc overgenomen in Camburg en via Jena naar Saalfeld gereden). Het is de trein waarin ook ik in 1979 van Jena naar Saalfeld ben gegaan.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mauritanië, 05-11-2008

Zelden komen mensen in een land in Afrika, in dit geval in Mauritanië, die er dan ook nog speciaal iets van de spoorwegen fotograferen. Een goede kennis van mij maakte er in 2008 enkele foto's en stelde mij deze opnamen kortgeleden ter beschikking om op mijn website te tonen. Zijn gehele naam hierbij vermelden als fotograaf vond hij niet nodig zodat deze keer alleen zijn voornaam wordt gebruikt. Ik dank Dennis hierbij voor zijn opnamen.

Mauritanië (officieel Islamitische Republiek Mauritanië) bestaat voor een groot gedeelte uit het zand van de Sahara. Tussen al dat zand kan je als je goed kijkt ook een spoorlijn ontdekken. De totale spoorlengte in dit land is ongeveer 728 Kilometer.

Foto's (Dennis) Een eerste ontmoeting met een trein getrokken door een loc van de SNIM. Ergens in de woestijn tussen Zouerat en de kustplaats Nouadhibou. De trein rijd richting Zouerat.

Eén van de belangrijkste inkomsten is de winning van ijzererts. Dit gebeurt door de Société Nationale Industrielle et Miniére (SNIM) voor 80% eigendom van de Staat. 75% van het erts wordt geëxporteerd naar de Volksrepubliek China. De gebruikte locs zijn eigendom van de SNIM en leveren ruim 3000 PK vermogen.

Foto's (Dennis) Een ontmoeting met een ertstrein. De 3 machines leveren samen een vermogen van ongeveer 10.000 PK. Het zijn 6-assige diesels.

Foto's (Dennis) Deze ertstreinen hebben een lengte van 2 kilometer. Ze vervoeren 20.000 ton erts per trein met een snelheid van 40 Km per uur tussen Zouerat en de kustplaats Nouadhibou gelegen aan de Atlantische Oceaan. Aanvankelijk dacht ik dat dit de langste ertstrein ter wereld was maar een oplettende bezoeker van mijn site wist te melden dat in Brazilië nog langere treinen rijden. In Carajás vind je treinen van 330 wagons, in totaal 3,3 Km. lang. Met dank aan Ferry Hoogvorst die voor werkzaamheden daar is geweest, meer info op www.vale.com

Foto (Dennis) Goed te zien op de foto is de oneindigende lengte van een dergelijk transport.

Foto (Dennis) Natuurlijk eindig ik met een foto die kenmerkend is voor de Sahara, een groep passerende Dromedarissen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Onkruidbestrijdingtrein in Gouvy (B)

Nét voor de grens van België met Luxemburg licht het station van Gouvy. Wim Plokker die in de directe omgeving woont fotografeert er graag. Zo trof hij op 23-04-2016 er de onkruidbestrijdingtrein (Sproeitrein) en stuurde zijn gemaakte foto's van deze trein naar mij op. Vanuit een toen koude Ardennen zijn bericht.

Foto (Wim Plokker) De 5528 met de complete trein op de sporen van station Gouvy. Aan het andere einde bevind zich de 5529. De beide machines zijn uitgerust met een camera die de beelden tijdens de rit doorgeeft aan de medewerkers die zich bevinden in het sproei-en commandorijtuig. Van daaruit vind het sproeiproces plaats. De trein bestaat verder uit een accomodatierijtuig, 2 tankwagons type Zacs en een materieel/onderdelen wagon. Gouvy 23-04-2016.

Foto (Wim Plokker) Eén van de 2 met 50.000 liter water beladen ketelwagens.

Foto's (Wim Plokker) Boven: De begeleiding- en accomodatiewagons. Op de onderste foto de gegevens van het controle en besturingsrijtuig.

Foto (Wim Plokker) De onderdelen wagon.

Foto (Wim Plokker) Bij het langs de gehele trein lopen moest er ook nog de IC 109 van Luxemburg naar Luik voorbij komen.  Het was dus opletten geblazen. De CFL 3005 passeert hierbij de 5529. 

Foto (Wim Plokker) Nogmaals de gehele sproeitrein, nu vanaf de andere kant. Het uiterlijk van de 5528 was nog goed te noemen, de uiterlijke staat van de 5529 is een stuk minder. Beide machines zijn geen onbekende in deze regio, in de 90er jaren reden zij veelvuldig op de lijn tussen Luik en Luxemburg waar ik ze ook fotografeerde. De beide machines zijn in dienst van TUC Rail.  Gouvy 23-04-2016.

Er zijn ook enkele websites waarop meer info is te vinden over het sproeisysteem: www.weedfree.net en www.railcargo.nl

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------