www.sporen-met-rob.nl

(Ingezonden foto's, deel 2)

Mauritanië, 05-11-2008

Zelden komen mensen in een land in Afrika, in dit geval in Mauritanië, die er dan ook nog speciaal iets van de spoorwegen fotograferen. Een goede kennis van mij maakte er in 2008 enkele foto's en stelde mij deze opnamen kortgeleden ter beschikking om op mijn website te tonen. Zijn gehele naam hierbij vermelden als fotograaf vond hij niet nodig zodat deze keer alleen zijn voornaam wordt gebruikt. Ik dank Dennis hierbij voor zijn opnamen.

Mauritanië (officieel Islamitische Republiek Mauritanië) bestaat voor een groot gedeelte uit het zand van de Sahara. Tussen al dat zand kan je als je goed kijkt ook een spoorlijn ontdekken. De totale spoorlengte in dit land is ongeveer 728 Kilometer.

Foto's (Dennis) Een eerste ontmoeting met een trein getrokken door een loc van de SNIM. Ergens in de woestijn tussen Zouerat en de kustplaats Nouadhibou. De trein rijd richting Zouerat.

Eén van de belangrijkste inkomsten is de winning van ijzererts. Dit gebeurt door de Société Nationale Industrielle et Miniére (SNIM) voor 80% eigendom van de Staat. 75% van de erts wordt geëxporteerd naar de Volksrepubliek China. De gebruikte locs zijn eigendom van de SNIM en leveren ruim 3000 PK vermogen.

Foto's (Dennis) Een ontmoeting met een ertstrein. De 3 machines leveren samen een vermogen van ongeveer 10.000 PK. Het zijn 6-assige diesels.

Foto's (Dennis) Deze ertstreinen hebben een lengte van 2 kilometer en zijn de langste ter wereld. Ze vervoeren 20.000 ton erts per trein met een snelheid van 40 Km per uur tussen Zouerat en de kustplaats Nouadhibou gelegen aan de Atlantische Oceaan.

Foto (Dennis) Goed te zien op de foto is de oneindigende lengte van een dergelijk transport.

Foto (Dennis) Natuurlijk eindig ik met een foto die kenmerkend is voor de Sahara, een groep passerende Dromedarissen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Onkruidbestrijdingtrein in Gouvy (B)

Nét voor de grens van België met Luxemburg licht het station van Gouvy. Wim Plokker die in de directe omgeving woont fotografeert er graag. Zo trof hij op 23-04-2016 er de onkruidbestrijdingtrein (Sproeitrein) en stuurde zijn gemaakte foto's van deze trein naar mij op. Vanuit een toen koude Ardennen zijn bericht.

Foto (Wim Plokker) De 5528 met de complete trein op de sporen van station Gouvy. Aan het andere einde bevind zich de 5529. De beide machines zijn uitgerust met een camera die de beelden tijdens de rit doorgeeft aan de medewerkers die zich bevinden in het sproei-en commandorijtuig. Van daaruit vind het sproeiproces plaats. De trein bestaat verder uit een accomodatierijtuig, 2 tankwagons type Zacs en een materieel/onderdelen wagon. Gouvy 23-04-2016.

Foto (Wim Plokker) Eén van de 2 met 50.000 liter water beladen ketelwagens.

Foto's (Wim Plokker) Boven: De begeleiding- en accomodatiewagons. Op de onderste foto de gegevens van het controle en besturingsrijtuig.

Foto (Wim Plokker) De onderdelen wagon.

Foto (Wim Plokker) Bij het langs de gehele trein lopen moest er ook nog de IC 109 van Luxemburg naar Luik voorbij komen.  Het was dus opletten geblazen. De CFL 3005 passeert hierbij de 5529. 

Foto (Wim Plokker) Nogmaals de gehele sproeitrein, nu vanaf de andere kant. Het uiterlijk van de 5528 was nog goed te noemen, de uiterlijke staat van de 5529 is een stuk minder. Beide machines zijn geen onbekende in deze regio, in de 90er jaren reden zij veelvuldig op de lijn tussen Luik en Luxemburg waar ik ze ook fotografeerde. De beide machines zijn in dienst van TUC Rail.  Gouvy 23-04-2016.

Er zijn ook enkele websites waarop meer info is te vinden over het sproeisysteem: www.weedfree.net en www.railcargo.nl

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------