www.sporen-met-rob.nl

NMBS in oude kleuren

Deel 2

DaniŽl Moens fotografeerde ook al in de 80er en 90er jaren toen de verscheidenheid aan materieel nog erg groot was en ook de kleurstellingen nogal verschillend waren. In dit item wil ik, met zijn toestemming, foto's laten zien die vaak nog niet eerder gepubliceerd zijn en waarvan DaniŽl en ik denken dat zij een lust voor het oog zijn. Het zijn unieke beelden uit een andere tijd, geniet ervan!.. Soms kom je als lezer en kijker ook een enkele door mij gemaakte foto tegen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Reeks 20

Foto's (DaniŽl Moens) Boven:  De door de NMBS bewaard gebleven loc 2001 in de nog donkergroene kleurstelling, door DaniŽl gefotografeerd in het depot van Ronet op 14-10-1984. Op de onderste foto zien we de 2012 (het donkergroen ziet er door de zon iets anders uit) in hetzelfde depot. De machine ging in maart 2012 buiten dienst en werd in november 2013 gesloopt. Opname op 14-03-1987.

Foto (DaniŽl Moens) Twee machines uit deze serie, de 2024 en 2025 kregen als enige van de 25 locs tellende serie afwijkende kleuren (geel/grijs). De machine werd in deze kleuren gefotografeerd in het station van Namen als deze wacht op zijn volgende dienst.  Opname op 01-06-1981.

Foto (DaniŽl Moens) De blauwe livrei is hier te zien op de 2007. Deze opname is gemaakt in het station van Marloie. Het gaat hier waarschijnlijk om de Personentrein P 7600/P 8602 die reed tussen Brussel Z en Jemelle, vise-versa. De 2007 ging op 31-12-2013 buiten dienst en werd in januari 2015 gesloopt. De foto werd gemaakt op 08-08-2008.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Serie 62/63 in reizigersdienst

Foto (DaniŽl Moens) Op 13-06-1983 wordt op station Antwerpen Noorderdokken de 6279 gefotografeerd met een P-trein naar Aarschot. De machine heeft de aangepaste livrei 1970, alleen de voorzijde kreeg een andere beschildering, de zijkant niet. In september 1984 werd de machine in het Geel/Groen geschilderd. Door een ongeval te Boeghout op 25-06-1995 ging de loc buiten dienst en werd niet meer hersteld.

Foto (DaniŽl Moens) De 6299 wacht op 25-06-1984 in het station van Brugge op vertrek met een trein van Kortrijk naar Zeebrugge dorp. Hij draagt op de foto nog de eerste kleurstelling van de machines, donkergroen met 2 gele sierbanden, aan weerskanten van de rond zijruiten waarvan 1 doorlopend naar de voorzijde. In 2017 is de machine nog steeds in bedrijf bij Infrabel.

Foto (DaniŽl Moens) De 6301zien we hier in Zeebrugge dorp wachten op vertrek. De loc zal deze passagierstrein rijden van Zeebrugge naar Kortrijk. De foto werd gemaakt op 21-05-1986. Op 07-03-1988 werd de loc voorzien van de Geel/Grijze beschildering. Op 14-12-2003 ging de machine buiten dienst.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De NMBS 6005

Foto (DaniŽl Moens) Eťn van de eerste foto's die DaniŽl van deze lok maakte was in de stelplaats van Merelbeke. Opname op 06-05-1983.

Foto (DaniŽl Moens) Een prachtige lijnopname is deze. De 6005 wordt ter hoogte van het vliegveld van Mortsel/krijgsbaan gefotografeerd als deze onderweg is op lijn 27. Opname op 08-07-1983.

Foto (DaniŽl Moens) Ook deze foto werd gemaakt in de stelplaats van Merelbeke en wel op 09-03-1985.  De machine kwam bij de NMBS in dienst op 13-08-1962 en ging in april 1989 na bijna 27 jaar buiten dienst. Vanwege de aanwezigheid van een elektrische treinverwarming was de lok in het blauw/geel geschilderd.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Locomotieven 5208 en 5209

Foto's (DaniŽl Moens) Boven: Op 12-03-1983 komt de eerste keer de 5208 voor de lens in het depot van Ronet. De 5208 heeft nog de eerste kleurstelling in het donkergroen met gele band. Enkele maanden later, op 04-06-1983, (foto onder) staat de loc voor een rijtje 'Bolle Neuzen' in hetzelfde depot Ronet. De machine kwam bij de NMBS in dienst op 18-05-1955. Na diverse verbouwingen, o.a een vlottende cabine en omnummeringen werd de machine ondergebracht bij TUC Rail waar de machine na zijn werk gedaan te hebben buiten dienst werd gezet maar tot op heden niet is gesloopt.

Foto's (DaniŽl Moens) De 5209 zien we in de beschildering van 1970 in het station van Namen met een passagierstrein. De foto werd gemaakt op 19-09-1981. De onderstaande opname werd gemaakt in het depot van Bertrix op 18-05-1986, de enigszins verbleekte machine heeft nog steeds de bolle neus, de lakschade aan de voorzijde en de kleurstelling van 1970. De machine kwam bij de NMBS in dienst op 21-05-1955 en werd na vele omnummeringen en voorzien van een vlottende cabine uiteindelijk in Schaarbeek gesloopt in november 2013. Vanaf 15-12-2002 werd de machine gebruikt door TUC Rail. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Locportretten serie 55

Foto (DaniŽl Moens) De 5502 bij de inrit van het depot Latour. De 5502 kwam op 09-06-1961 in dienst bij de NMBS, kreeg in september 1974 de groen/gele kleurstelling en deze werd weer op 15-05-1995 vervangen door het geel/groen. De machine bestaat niet meer, deze is gesloopt te Kinkempois. Opname op 13-05-1988.

Foto (DaniŽl Moens) De 5503 werd gefotografeerd in de vorming van Virton. Deze machine is nog steeds in dienst vanaf april 2009 bij TUC rail. De loc kwam in dienst bij de NMBS op 15-06-1961, kreeg de groen/gele kleurstelling op 14-11-1975 en op 24-11-1994 werd dit geel/groen.  Opname op 13-05-1988.

Foto (DaniŽl Moens) De 5504 is ook een machine die gesloopt is (begin 2008), de loc kwam in dienst bij de NMBS op 22-06-1961. De groen/gele kleurstelling kreeg de loc in september 1975 en het geel/groen op 20-07-1994. De foto werd gemaakt op 02-07-1981 in Luik-Guillemins als de machine komende vanuit Liers op weg is naar Kinkempois.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nog een keer de serie 29

Foto (DaniŽl Moens) De 2910 in de stromende regen in het depot van Ronet met erachter enkele machines van de reeks 26. Foto gemaakt op 11-02-1983.

Foto (DaniŽl Moens) De 2908 in zijn thuishaven, het depot van Ronet. De machine was op 19-09-1949 bij de NMBS in dienst gekomen met het nummer 101.008. Opname in maart 1983.

Foto (DaniŽl Moens) Een mooie toevalstreffer is deze opname, de 2907 bevind zich hier in Antwerpen bij het Oude Stocatra dok. Opname op 04-06-1983.

Foto (DaniŽl Moens) In juni 1984 werd deze foto in het depot van Ronet gemaakt, een lange rij 29ers onder aanvoering van de 2908. Officieel werden alle nog voorhanden locs op 01-12-1984 terzijde gesteld maar deze foto laat zien dat er eerder in dat jaar al niet of nauwelijks meer mee gereden werd.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Serie 26

Foto (DaniŽl Moens) De eerste loc van deze serie, opname gemaakt in het station van Luik-Guillemins op 30-06-1981. De machine kwam op 12-06-1964 in dienst bij de NMBS en werd op 15-12-2011 buiten dienst gesteld en in april 2013 gesloopt.

Foto's (DaniŽl Moens) Boven: In het station van Brussel Zuid fotografeerde DaniŽl de 2603 als losse loc op 06-05-1983. In het zelfde station (foto onder) kwam DaniŽl de loc weer tegen, deze keer met een passagierstrein. Direct achter de 2603 bevind zich de 5928. Of zij samen de tractie verzorgd hebben voor deze trein is onbekend. Opname op 14-07-1983.

Foto (DaniŽl Moens)  De 2613 staat in het station van Brussel Noord en wacht op de dingen die komen gaan. Opname op 12-07-1981. De loc kwam op 30-11-1969 bij de NMBS in dienst. Op 05-08-1978 kreeg de machine de gele beschildering die in december 1982 weer vervangen werd door de blauwe kleurstelling. De loc ging op 09-08-2011 buiten dienst en is gesloopt.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------