www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Oisterwijk, Vlaardingen, Nieuwerkerk a/d IJssel, Kesteren-Rhenen, Rijen en Rotterdam Fo., 27-07 tot 01-09-1989

Net zoals eind juni en begin juli was ik ook in het laatste deel van de maand juli en de maand augustus veelvuldig op pad om de ritten met extra (stoom)treinen te fotograferen die reden tgv. 150 jaar spoorwegen. Ik kwam op allerlei plekjes waar ik korter of langer wachtte totdat de gewenste extra trein voorbij was, ná 26 augustus was dat allemaal voorbij en begon ik vanaf 1 september weer met fotograferen zoals ik gewend was, meestal enkele uren op dezelfde plek.

Foto (Rob van der Rest) De 2235 is met een fraaie graantrein onderweg richting Tilburg. Oisterwijk, genomen vanaf de overweg aan de Posthoornseweg op 27-07-1989.

Foto (Rob van der Rest) Een stam DDM rijtuigen is onderweg onder aanvoering van de 1614 naar Tilburg. Oisterwijk, genomen vanaf de overweg aan de Posthoornseweg op 27-07-1989.

Foto (Rob van der Rest) De 1302 als Intercity van Venlo naar Den Haag CS.  De machine bevind zich, niet rijvaardig, in de collectie van het Spoorwegmuseum. Oisterwijk, genomen vanaf de overweg aan de Posthoornseweg op 27-07-1989.

Foto (Rob van der Rest) Ook de 1105 is met een dergelijke trein onderweg richting Tilburg, de 1105 heeft de trein die vanaf Keulen is gekomen overgenomen in Venlo. Oisterwijk, genomen vanaf de overweg aan de Posthoornseweg op 27-07-1989.

Foto (Rob van der Rest) Ook de 1312 is in het bezit van het Spoorwegmuseum, de loc is dienstvaardig. Achter de loc wagens van het Unit-Cargo vervoer vanuit Gremberg naar Kijfhoek. Oisterwijk Kapelweg, 27-07-1989.

.

Foto (Rob van der Rest) Op 29-07-1989 ben ik op de Hoekse Lijn te vinden. De 1612 is met de Britannia Expres onderweg naar Hoek van Holland en bevind zich hier in de omgeving van Vlaardingen.

Foto (Rob van der Rest) Als ik op 03-08-1989 op weer een andere stoomtrein sta te wachten komt de 1654 met de lege olietrein naar Schoonebeek voorbij. De 1654 brengt deze tot Almelo waarna de trein met diesellocs verder gaat naar zijn eindbestemming.  Foto gemaakt bij Nieuwerkerk a/d IJssel.

Op 19 juli wacht ik samen met veel anderen op de 3737 die deze dag in Kesteren-Rhenen een stop zal maken. Ik maakte er ook wat foto's van een DE II in de normale dienst tussen Arnhem en Tiel. Goed dat ik dat gedaan heb, ik kwam hier nauwelijks.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: Treinstel 173 heeft zojuist halt gehouden in het station van Kesteren-Rhenen. Passagiers zijn nog bezig met in-en uitstappen, zij weten niet dat na enige tijd er een stoomtrein zal arriveren. De trein is onderweg van Arnhem naar Tiel onder treinnummer 6151. Op de onderste foto zien we het vertrek naar Tiel, het station is leeg op enkele spoorwegfotografen na. Opname op 19-08-1989.

Foto (Rob van der Rest) Na een tijdje komt het DE II stel 173 vanuit Tiel weer terug en maakt als trein 6155 zijn rit naar Arnhem. De trein is van de achterzijde gefotografeerd. Station Kesteren-Rhenen 19-08-1989.

Foto (Rob van der Rest) Op 26-08-1989 zal de 3737 de laatste rit maken die ik nog volg, ik wacht bij Hulten op zijn passeren, onderwijl fotografeer ik de 1203 die met een Intercity op weg is van Venlo naar Den Haag CS. De boeren zijn druk bezig om de gewassen wat water te geven.

Nadat al die extra ritten ivm 150 jaar spoorwegen voorbij zijn ga ik weer over tot de 'orde van de dag', het volgen van wat er allemaal op het spoor bij de NS gebeurt.

Foto (Rob van der Rest) De instroom van de serie 6400 vordert gestaag, ook in het depot van Feijenoord worden daartoe machinisten opgeleid. We zien de terugkeer naar het depot van de 6410 waarvan de cabine gevuld is met extra personeel voor instructies. Rotterdam, Varkenoordsebrug 01-09-1989.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: De 2241heeft zojuist het depot Feijenoord verlaten en rijd richting havenlijn, let ook eens op de fraaie VW-bestelbusjes in de achtergrond, hét vervoermiddel in die tijd voor de kleine ondernemers. Onder: Vlak erna komen de 2306 + 2317 langs richting depot Feijenoord.  Rotterdam, Varkenoordsebrug 01-09-1989.