www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam Fo, 03-05-1989

Er zijn van die dagen die je niet meer vergeet, enerzijds door de plek waar je fotografeerde, anderzijds door hetgeen je toen allemaal voor de lens kreeg. Daarbij zeggen beelden vaak meer als duizend woorden, zoals dat ook het geval is als ik begin mei 1989 aan het fotograferen ben vanaf de brug bij het machinistendepot Feijenoord. Ik moest voor het maken van deze opnamen wel vroeg uit het 'mandje', de eerste foto maakte ik om 07.20 uur.

Foto (Rob van der Rest) Zo ging het vele jaren, rangeren op Feijenoord. Eerst met stoom en later met diesel zoals hier op de foto. De NS 626 heeft enkele wagens 'uitgehaald' en brengt die nu verder naar andere sporen.  Rotterdam Fo, 03-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl de 626 in de achtergrond rechts de wagens wegzet bekijk ik even wat er aan locs op de sporen naast de werkplaats staat. Het aantal locs serie 2200/2300 is groot maar ook de serie 2400/2500 ontbreekt niet. We zien links de 2449 met daarvoor de 2239 en 2298. In de achtergrond zijn ook nog een 2-tal 'Sikjes' te zien. Links in de achtergrond is nog een deel van het hersporingsrijtuig zichtbaar.  Rotterdam Fo, 03-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) Vertrek van de 2278. Deze machine bestaat nog steeds en bevindt zich bedrijfsvaardig bij de museumlijn van de STAR in Stadskanaal. Een bezoek meer dan waard.  Rotterdam Fo, 03-05-1989.

  

Foto's (Rob van der Rest) Vanuit de richting IJsselmonde komen 2 treinen binnen, links de 2235 met een enkele rongenwagen aan de haak en rechts 2 locs serie 2200 die direct daarna de sporen op rijden van Feijenoord.  Het zijn de 2254 en 2296.  Rotterdam Fo, 03-05-1989.

Daarna is er zoveel tegelijk te zien dat ik niet alle bewegingen op de foto vast kan leggen.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl de 2254 en 2296 de sporen van Feijenoord oprijden staan even verderop al weer 4 machines gereed voor vertrek. De 2235 is inmiddels gestopt en de 626 zal zich over de rongenwagen ontfermen en deze naar een ander spoor rangeren.   Rotterdam Fo, 03-05-1989.

Foto's (Rob van der Rest) Terwijl de 626 de rongenwagen ophaalt bij de 2235 passeren 4 locs serie 2200 op weg richting Kijfhoek of Maasvlakte. Nadat de 4 locs zijn gepasseerd wordt de rongenwagen losgekoppeld van de 2235 en gaat deze machine richting tankplaats. De 2254 en 2296 wachten totdat de 2235 voorbij komt rijden. Onder zien we de 4 machines, voorop de 2213 en achterop de 2259, daartussen 2 onbekende locs.  Rotterdam Fo, 03-05-1989.

Foto's (Rob van der Rest) In de achtergrond bij het sein gaat de 2235 richting tankplaats en wachten de 2254 en 2296 totdat zij naar het spoor op de voorgrond gereden kunnen worden. De 626 is inmiddels bezig om de rongenwagen later naar het juiste spoor af te stoten. Op de onderste foto is de rongenwagen zojuist afgestoten en zoeken de 2296 en 2254 de aansluiting met de 2239 en 2298. Even later zullen de 4 machines het spoor verlaten en wordt de 2239 verderop losgekoppeld, daarna keren de 3 overige locs weer terug op hetzelfde spoor.  Rotterdam Fo, 03-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl de 2239 opgestart wordt is de 626 naar de achterliggende sporen gereden. Het opstarten van de dieselmotor geeft wel een beetje veel rook. Het is inmiddels 08.00 uur geworden en rond 08.05 wordt de volgende trein, komende van Kijfhoek verwacht. Rotterdam Fo, 03-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) De 2203 brengt de ochtendgoederentrein deze keer, aansluitend werd omgelopen en teruggekeerd naar Kijfhoek.  Rotterdam Fo, 03-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) In het midden staat de 2239 gereed om de dienst weer in te gaan, rechts heeft de 626 de van de Kijfhoek gekomen trein bereikt en wordt langs de wagens gelopen om te zorgen dat deze een poosje later zonder problemen afgestoten en over de juiste sporen verdeeld gaan worden. Achterin rechts is nog de 2203 te zien. Aan mijn aandacht is ondertussen ontsnapt dat de 2449 ook uit het rijtje locs is verdwenen en een 2200 zijn plek heeft ingenomen. Het is inmiddels 08.15 geworden en ik hou het deze ochtend voor gezien.

Op 05-05-1989 zal ik nog een keer rond dezelfde tijd hier fotograferen.