www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam, 25-03-1989

Het is de zaterdagmorgen voor Pasen als ik in de buurt blijf van mijn woonadres. Als eerste zoek ik het spoor op wat loopt van station Rotterdam Zuid naar de spoorbrug over de Koningshaven (de Hef). Waarom zou ik verder lopen als nodig, er is genoeg te zien wat treinen aangaat, bovendien zijn er nogal wat dingen verandert in de afgelopen maanden door de aanleg van de spoortunnel. Het tijdelijke spoorviaduct in de Rosestraat is in gebruik genomen en vanaf de tijdelijke voetgangersbrug, die loopt tussen de Rosestraat en de Oranjeboomstraat, is het goed fotograferen. Het is vroeg in de ochtend, het zonnetje schijnt lekker en er is nog weinig verkeer op straat.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: De eerste trein die in beeld komt is de Benelux naar Brussel Z. In de achtergrond zien we de Hef, de Willemsbrug met daarvóór de heimachines voor het slaan van damwanden zoals we die ook al rechts op de voorgrond zien. Links staat het woongebouw 'de paperclip'. Na me snel omgedraaid te hebben fotografeer ik de trein van de achterkant waarbij de drukloc, in dit geval de NMBS 1189 mooi te zien is. We kijken richting station Rotterdam Zuid.  Rotterdam Rosestraat, 25-03-1989.

Foto (Rob van der Rest) In de IC dienst naar Vlissingen werden de treinstellen van het Mat'54 gebruikt. We zien hier 4-wagenstel 1791 en een onbekend 2-wagenstel op het hulpviaduct. Beide stellen rijden met de middelste stroomafnemers op zoals dat in die tijd gebruikelijk was. Rotterdam Rosestraat, 25-03-1989.

Foto (Rob van der Rest) Niet veel later passeert de 1206 als IC van Den Haag CS naar Venlo. 5 rijtuigen zijn daarvoor in die tijd voldoende.  Rotterdam Rosestraat, 25-03-1989.

Foto (Rob van der Rest) De 1103 is met zijn rijtuigen vanuit Venlo op weg naar Den Haag CS. Op de voorgrond de stalen damwanden die nodig zijn bij de aanleg van de Willemsspoortunnel en grond verzakkingen moeten voorkomen.   Rotterdam Rosestraat, 25-03-1989.

Foto (Rob van der Rest) Een fotografisch foutje want niet het hele treinstel Plan T 515 staat erop. De eindbestemming is Dordrecht, maar eerst wordt halt gehouden in (tijdelijk) station Rotterdam Zuid. Rotterdam Rosestraat, 25-03-1989.

Hierna had ik het wel gezien en ik liep op mijn 'gemakkie' naar de lijnwerkplaats Feijenoord.

Foto (Rob van der Rest) Op de goederensporen trof ik tussen een aantal wagons Sik 362, toch maar even een plaatje maken van deze goed uitziende kraansik. Rotterdam Feijenoord 25-03-1989.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf de voetgangers en fietsbrug (officieel Rosebrug) had je een heerlijk uitzicht over de lijnwerkplaats en het aanwezige materieel. Rechts de 2245 met een soortgenoot, links de 2263 en een loc serie 2400/2500, bij de tankplaat ook nog een loc 2200/2300 met een loc 2400/2500 en daarachter een rangeerloc serie 600.  Rotterdam Feijenoord 25-03-1989.

Foto (Rob van der Rest) In de ochtend was er altijd aanvoer van wagens vanaf Kijfhoek. Het klusje is deze ochtend toebedeelt aan de 2450 die de wagens op de goederensporen aflevert.  Rotterdam Feijenoord 25-03-1989.

Foto's (Rob van der Rest) Even later komt de 2450 weer voorbij om vervolgens even later op het andere spoor wéér voorbij te komen. De machine had even stil gestaan voor het inrijsein. Helaas was dat snel weer gesloten waardoor het lijkt of het niet 'veilig' had gestaan. Maar dit sein werd wel degelijk bediend.  Rotterdam Feijenoord 25-03-1989.

Na deze passage liep ik even naar de seinhuiswachter van Post K. Ik mocht even binnen komen (vergat daarbij de binnenkant te fotograferen) en vroeg of hij het sein wat langer in de stand 'vrij' kon houden en dat deed hij. Het leverde onderstaande foto op.

   

Foto's (Rob van der Rest) De 2254 en 2257 mogen verder het depot oprijden.  Rotterdam Feijenoord 25-03-1989.

Aan het begin van de middag liep ik naar het tijdelijke station Rotterdam Zuid om vooral het reizigersverkeer te fotograferen. Ondertussen was ik wel even thuis wat gaan eten.

Foto (Rob van der Rest) De NMBS 1192 met de Benelux bij doorkomst in het tijdelijke station Rotterdam Zuid. Ik kan me herinneren dat het geheel houten perron nogal wiebelig aanvoelde, bij elke treinpassage trilde het nogal maar is nooit ingestort, toch goed gebouwd toen schijnbaar.  Station Rotterdam Zuid 25-03-1989.

Foto (Rob van der Rest) De 1152 presenteerde zich met de IC van Venlo naar Den Haag CS.  Doorkomst station Rotterdam Zuid 25-03-1989.

Foto (Rob van der Rest) Grote interesse ging uit naar de IC van Vlissingen naar Amsterdam CS. Deze treinen werden gereden met een Mat'54 2-wagenstel en gemoderniseerd 4-wagenstel. Goed te zien het gebruik van de middelste stroomafnemers. In de achtergrond is de Varkenoordse brug te zien, de lichtmasten van het Feyenoordstadion en het grote St.Clara-ziekenhuis wat begin 2018 vrijwel helemaal afgebroken is. De nummers van de treinstellen vergat ik op te schrijven.  Station Rotterdam Zuid 25-03-1989.

Foto (Rob van der Rest) Nog een keer de IC met Mat'54, ditmaal van Amsterdam naar Vlissingen. Vanaf deze kant van het perron fotograferen was lastig, aan deze zijde stonden een paar relaiskasten lelijk in de weg om een goede foto te maken. Ook hier, helaas géén treinstelnummers genoteerd.  Station Rotterdam Zuid 25-03-1989.

Foto (Rob van der Rest) De 1103 die ik ook al een keer vroeg in de ochtend had gefotografeerd had inmiddels weer een slag Den Haag CS-Venlo gemaakt. Station Rotterdam Zuid 25-03-1989.

Foto (Rob van der Rest) Nadat ook de Benelux richting Amsterdam CS met de 1182 voorbij was gereden besloot ik maar weer naar de stadskant van het perron te gaan. De 1182 was trouwens de laatste loc van die serie die op 08-12-2012 het laatste voor een Benelux te zien was (de treinen werden toen opgeheven). Dat de Beneluxtreinen naderhand weer terugkwamen op het spoor door het mislukken van de Fyra had niemand kunnen bedenken.  Station Rotterdam Zuid 25-03-1989.

Foto (Rob van der Rest) De vistrein uit IJmuiden naar Italië (Chiasso), meestal 4 of 5 wagens is deze dag een klusje voor de 1629. De trein kwam meestal op woensdag leeg retour naar IJmuiden en ging op zaterdag weer vol terug.  Station Rotterdam Zuid 25-03-1989.