www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam en Dordrecht, februari 1985

Als spoorwegfotograaf hoop je in de winterperiode dat het ook een keer wat sneeuwt. Niets geeft zo goed een jaargetijde weer als een laagje sneeuw. In februari waren er wat van die dagen en als de zon dan ook nog mooi schijnt dwingt dat je er min of meer toe om de camera te pakken. In deze fotoserie komt het witte goedje dan ook veelvuldig voor. In de 2e week van februari kon ik genieten van de winter (en uiteraard de diversiteit aan treinen).

Foto (Rob van der Rest) De 1112 is de eerste loc die ik fotografeerde met aan de haak de IC 1548 van Venlo naar Den Haag CS.  Rotterdam, Dordtsestraatweg 10-02-1985.

Foto's (Rob van der Rest) In de goederendienst maakte de 1121 zich nuttig met een gemengde goederentrein richting Rotterdam en verder. De loc had wel een botsneus gekregen maar had de originele blauwe kleur behouden met een klein geel vlak aan de voorzijde  Op de grijs/gele uitvoering zoals op de foto onder te zien is van de 1103 liep het gele vlak door tot aan de deuren. De 1103 is op pad met de IC 2148 van Dordrecht naar Den Haag HS.  Rotterdam, Dordtsestraatweg 10-02-1985.

Foto (Rob van der Rest) Ook het Plan V materieel kwam je hier tegen. Passage van de stellen 824 en 447 op weg richting Dordrecht.  Rotterdam, Dordtsestraatweg 10-02-1985.

Hierna verplaatste ik me naar het Stadionviaduct, in de volksmond 'Breebrug' genoemd omdat deze aansluit op de Breeweg. De Breeweg en het Stadionviaduct zijn nog steeds de belangrijkste wegen naar "De Kuip".

Foto (Rob van der Rest) De 1608 was één van de nieuwe machines van de NS, hier nog met het cijfer in het midden van de loc, de machine rijd met zijn rijtuigen als IC 2159 naar Dordrecht. Rotterdam Stadion 10-02-1985.

Foto (Rob van der Rest) Na een poosje wachten komt ook de nog grijs/gele 1308 voorbij met de IC 2523 van Den Haag CS naar Venlo. In de achtergrond rechts en in het midden zijn nog de contouren te zien van de snoepfabriek van van Melle en een deel van de gebouwen van de vroegere scheepswerf van Piet Smit jr. Links boven op de foto is nog een deel van de Varkenoordse brug te zien.  Rotterdam Stadion 10-02-1985.

Foto (Rob van der Rest) Op weg naar huis maakte ik nog een stop op Waalhaven Zuid, de Lmt. 209 stond er mooi in het zonnetje. Op het kaartje aan de rijhandel staat: REMMEN BUITENDIENST. Rotterdam, Waalhaven Zuid 10-02-1985.

Een paar dagen later lag er nog steeds sneeuw en ook deze keer maakte ik op weg naar huis nog wat foto's vanaf het Stadion Viaduct.

Foto (Rob van der Rest) De 1638 is als losse loc, voorzien van het stadswapen van Groningen op weg richting Rotterdam CS. Op 21-05-2004 werd de machine, die in 1982 bij NS in dienst kwam, na een zware aanrijding in Amsterdam CS buiten dienst gesteld. Officieel werd de lok in 2007 voor sloop vrijgegeven na vanaf 2004 als onderdelenleverancier dienst gedaan te hebben. Rotterdam Stadion 15-02-1985.

Foto (Rob van der Rest) De lok uit de 1100 serie met het hoogste nummer trof ik met de IC 2523 van Den Haag CS naar Venlo ook in dienst.  Rotterdam Stadion 15-02-1985.

Foto (Rob van der Rest) Naast het Plan V trof je hier ook het 3-delig Sgm. materieel. Op de foto rijden de stellen 2881 en 2872 in de nog gele kleurstelling richting Dordrecht.  Rotterdam Stadion 15-02-1985.

Aan het eind van de middag kon je vanaf de Dordrechtse kant van de brug over de Oude Maas ook wel aardige foto's maken. De spoorbrug was daar toen nog 2-sporig.

Foto (Rob van der Rest) De 1650 is als IC 2521 onderweg van Den Haag CS naar Venlo. De machine heeft zojuist de brug over de Oude Maas verlaten en heeft nog enkele honderden meters te gaan totdat het station van Dordrecht bereikt wordt. De 1650 voerde het stadswapen van Den Haag, de lok is in 2015 gesloopt.  Dordrecht 24-02-1985.

Foto (Rob van der Rest) De 1312 is op weg naar Amsterdam CS met de D 283 vanuit Parijs Noord. De nog grijs/gele machine is als rijvaardige machine bewaard gebleven en behoort sedert 2000 tot de collectie van het Spoorwegmuseum.  Dordrecht 24-02-1985.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: De 1310 was één van de eerste machines die in 1984 een grote revisie kregen (de 1307 ging hem voor). De revisie kwam gereed op 04-12-1984. De machine is onderweg als IC 2159 richting Dordrecht en rijd hier over de brug over de Oude Maas met in de achtergrond Zwijndrecht. Op de onderste foto is een deel van Dordrecht zichtbaar.  Dordrecht 24-02-1985.

Foto (Rob van der Rest) Zicht op de grote kerk van Dordrecht zou de titel van deze opname kunnen zijn. De 1135 is met de IC 2152 op weg richting Den Haag HS. Bijna is de brug over de Oude Maas (GrBr) bereikt. Behoudens de voorzijde van de botsneus is de lok nog in oude kleurstelling. Dordrecht 24-02-1985.