www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Zandvoort, 30-03-1986

In het paasweekend van 30 maart 1986 werden op een bijzondere manier maatregelen genomen om er voor te zorgen dat Zandvoort aan Zee bereikbaar bleef per spoor. Op de lijn werden in die periode de bovenleidingmasten vervangen waardoor elektrisch rijden niet mogelijk was. De NS vond de oplossing door 2 dieseltreinen te laten rijden met locs serie 2200 die een pendeldienst uitvoerden tussen Zandvoort en Haarlem.

Foto (Rob van der Rest) Het werkmaterieel stond netjes bij elkaar. In beeld Strukton loc 322308. Station Zandvoort 30-03-1986.

Foto (Rob van der Rest) Ook de NS was vertegenwoordigt met Lmt.262 en ElectroRail (dochteronderneming van NS tot 1999) met een bovenleidingmontagewagen. Station Zandvoort 30-03-1986.

Het wachten was na aankomst op het station van één van de 2 pendeltreinen. Het waren trek-duw combinaties bestaande uit 2 diesellocs serie 2200 met daartussen een verwarmingswagen en enkele aangepaste rijtuigen Plan E.

Foto (Rob van der Rest) De 2294 met aan de andere kant de 2216 komen vanuit Haarlem het station binnen gereden. Zandvoort 30-03-1986.

Foto (Rob van der Rest) De meester en de hoofdconducteur praten nog even bij voor de terugreis naar Haarlem. Station Zandvoort 30-03-1986.

Foto (Rob van der Rest) De 2294 en het verwarmingsrijtuig. Station Zandvoort 30-03-1986.

Foto (Rob van der Rest) Vertrek van de 2216 en 2294 naar Haarlem. De beide machines produceren voldoende uitlaatgassen. Station Zandvoort 30-03-1986.

Omdat het station niet zó veel fotomogelijkheden bood besloot ik om wat opnamen langs de lijn te gaan maken waarbij ook iets van het duingebied te zien was.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit Haarlem zijn de 2222 en 2201 op weg naar eindpunt Zandvoort. Hier zijn de nieuwe palen voor de bovenleiding al zichtbaar. Zandvoort 30-03-1986.

Foto's (Rob van der Rest) Na de stop in het station van Zandvoort gaan de 2201 en de 2222 weer op weg naar Haarlem. Zandvoort 30-03-1986.