www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen, Zwolle 18-04-1984)

In 1984 werd van lieverlee de modernisering zichtbaar bij NS. Het was dus zaak om het oudere materieel op de gevoelige plaat vast te leggen vˇˇrdat dit definitief van de sporen verdween. Ik vatte het plan op om naar Zwolle te reizen, daar kon je oud en nieuw in ieder geval nog naast elkaar tegenkomen. De interesse ging vooral uit naar de al dan niet verbouwde diesel 2tjes. Ook eindigden daar de treinen die reden tussen Vlissingen en Zwolle die bestonden uit een e-loc met rijtuigen Plan E. Ik deed het op mijn gemak, als ik er aan het einde van de ochtend zou zijn was dat prima. Aangezien ik er nog nooit geweest was eerst maar eens kijken hoe het eruit zag en vooral, waar stonden de rode dieseltjes. De eerste trein die binnenliep was de IC uit Vlissingen.

(Foto Rob van der Rest) De 1208 na aankomst met de IC uit Vlissingen die volledig uit rijtuigen Plan E bestaat. Zwolle 18-04-1984.

Het station was toch een stuk groter als ik dacht dus dat werd 'meters maken' op mijn zoektocht naar leuke treinen. Al snel kreeg ik wat leuke dingen in het vizier waaronder een rood dieseltje.

Foto boven (Rob van der Rest) Een toevalstreffer, ATB meetrijtuig "Jules" op een zijspoortje in Zwolle, 18-04-1984.

Foto onder (Rob van der Rest) Ondanks het ontbreken van de fraaie vleugel op de neus toch een mooie vertegenwoordiger van het oude stroomlijnmaterieel. De DE 81 wacht op de volgende inzet in het station van Zwolle, 18-04-1984.

Foto onder (Rob van der Rest) Het verbouwde diesel 2tje met het nummer 163 wacht ook op de volgende inzet, tussen de 2 diesels is mooi het verschil te zien, de vernieuwde versie had een andere raampartij, een derde frontsein, andere uitlaten op het dak en vooral...een andere kleur met een bescheiden snorretje.

Ter hoogte van de oude overkapping was men druk aan het werk, het spoor werd hier herlegt, de oude ballast verwijdert en nieuwe aangebracht en daarvoor had men een "kraansik" in gebruik. De 309 was met zijn 2 wagons een dankbaar foto-object.  Er waren in het station wel meer vernieuwingen zoals het seinhuis dat nog maar kort in gebruik was.

Foto boven (Rob van der Rest) De Lmt 309 is het simpel te bedienen werkpaard tijdens de spoorherlegging in het station van Zwolle op 18-04-1984.

Foto onder ( Rob van der Rest) Stel 166 is de diesel 2 die het vervoer verzorgd tussen Zwolle en Kampen. Het gebouw in de achtergrond is van de verkeersleiding Zwolle, het werd ontworpen door architect Ir. Koen van der Gaast, hoofd architectenbureau van de NS. De bouw startte in 1979 en werd enige jaren later voltooid. Zwolle 18-04-1984.

In Zwolle was ook het moderne materieel te zien, de treinserie ICM 1. Het eerste stel (4011) uit die serie trof ik hier aan tijdens het binnenrijden van Zwolle. Op 10 januari 1984 werd het treinstel opgenomen in de rijdende dienst. De 4011 kreeg enige jaren na haar indienststelling een speciale beschildering, er werd een totaalreclame van de KLM op aangebracht. Na vele jaren trouwe dienst werd in november 2006 de 4011 gereviseerd en onder andere voorzien van een geheel nieuw interieur, na uitvoerige testen en controles (o.a. in de klimaatkamer in Wenen) kwam het stel weer op 16 april 2007 in dienst. De gerenoveerde stellen ICM 1 worden nu aangeduid als ICMm.

Foto boven (Rob van der Rest) De toen nieuwste aanwinst van NS (stel 4011) loopt het station van Zwolle binnen, 18-04-1984.

Foto onder ( Rob van der Rest) ICM 1 stel 4015 was op 18 april nog niet vrijgegeven voor de rijdende dienst, dit gebeurde pas op 3 juni '84 terwijl het treinstel al op 27 maart vanuit Aachen ons land binnenkwam. Het glimmende treinstel wacht hier dus op wat komen gaat. Zwolle 18-04-1984. (met dank aan Martin Verwoert voor de aanvullende info)

Waar ik in hoofdzaak voor naar Zwolle was gekomen zag ik maar weinig, de rode diesel 2tjes. In de treindienst zag ik ze niet gedurende de tijd dat ik in Zwolle was, na wat meer gepuzzel in treinenbladen kwam ik er achter dat ik daarvoor in Zutphen moest zijn. Met mijn teleobjectief lukte het me nog wel er bij de werkplaats enkele te fotograferen maar dat was het dan wel.

(Foto Rob van der Rest) De oude rode generatie naast de nieuwkomer, Zwolle werkplaats 18-04-1984.

(Foto Rob van der Rest) Stel 166 vertrekgereed voor zijn ritje naar Kampen, Zwolle 18-04-1984.

(Foto Rob van der Rest) De 1621 loopt binnen met trein 4342 Vlissingen-Zwolle. Zwolle 18-04-1984.

(Foto Rob van der Rest) Het fraaie diesel 2tje met nummer 174 was de laatste foto die ik in Zwolle maakte, Zwolle 18-04-1984.

De honger naar de rode dieseltjes was na deze dag niet gestild, een week later bezocht ik Zutphen en de lijn naar Winterswijk.