www.sporen-met-rob.nl

Speciale ritten.

Laatste dag buurlandtreinen Eindhoven - Keulen via Venlo, 29-05-1999 met 1202 en 1501 (27003)

Op zaterdag 29 mei 1999 werd afscheid genomen van de buurlandtreinen uit de serie 1800. Op deze dag werden de treinen gereden door locomotief 1501 van de Stichting 1501, in de kleuren van Britisch Rail met nummer 27003, en de 1202 van het Spoorwegmuseum. Omdat ik ook niet te veel kilometers met de auto wilde maken werd gekozen voor fotolocaties rond Eindhoven. Ik begon vlakbij het station waarna ik op zoek ging naar een fraaier fotoplekje in de buurt.  

Foto (Rob van der Rest) Vanaf de Fuutlaan, net voor de ingang van de werkplaats Eindhoven, maakte ik mijn eerste foto. De 1501 (27003) komt om 11.00 uur als Int 1804 van Keulen naar Eindhoven aan. In Venlo werd de trein overgenomen van de Duitse collega's. Hij rijdt op de foto over het viaduct van de Insulindelaan.  Eindhoven, 29-05-1999.

Foto (Rob van der Rest) Ik zoek een plekje aan de Hofstraat om de trein die om 11.33 uur weer uit Eindhoven vertrekt als Int. 1811 op een aardig plekje te fotograferen. De 27003 lijkt nu iets minder somber door de kleurrijke omgeving. Een bescheiden hekje met betonpaaltjes scheid me van de spoorlijn, hier is de 27003 goed te fotograferen dus.  Eindhoven, 29-05-1999.

Foto (Rob van der Rest) Daarna besluit ik om nog wat verder te rijden en kom dan terecht vlakbij de spoorwegovergang aan de Loostraat. Omdat het nog lang duurt voordat de volgende buurlandtrein in Eindhoven aankomt besluit ik om tussendoor de IC 1938 van Venlo naar Den Haag CS met de 1778 te fotograferen. 25 jaar later is deze locserie ook uit de reizigersdienst verdwenen, dus blij dat ik deze trein ook gefotografeerd heb. De Daalakkersweg waar ik nu sta was bij de overweg een lekker rustig stukje straat.  Eindhoven, 29-05-1999.

Foto (Rob van der Rest) Om 13.00 uur passeert dan de 1202 als Int.1808 mij bij de overweg aan de Loostraat. Het is goed dat de zon schijnt want ook het donkerblauw zou bij regenachtig weer een sombere indruk maken.   Eindhoven, 29-05-1999.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl ik wacht op de terugkeer van de 1202 richting Venlo fotografeer ik ook nog even de 1739 met de IC 1946 van Venlo naar Den Haag CS. In deze trein loopt ook een dubbeldeksrijtuig mee (en dat was volgens mij niet zo gebruikelijk) wat voor een aardige combinatie zorgt.  Eindhoven, Daalakkersweg 29-05-1999.

Foto (Rob van der Rest) Na het passeren van de 1739 komt de 1202 weer voorbij met de Int. 1815 die door de 1202 tot Venlo gebracht wordt waarna de Duitse collega's de trein overnemen voor het laatste stuk tot Keulen.  Eindhoven, Daalakkersweg 29-05-1999.

Foto (Rob van der Rest) Ook deze foto is een mooie toevalstreffer, de NS Cargo 1619 is met een Unit Cargo trein vanuit Venlo onderweg richting Kijfhoek. Na zijn tijd bij NS kwam de machine nog terecht bij ACTS, daarna EETC en tenslotte bij Captrain. In 2024 staat de machine al langere tijd terzijde.  Eindhoven, Daalakkersweg 29-05-1999.

Foto (Rob van der Rest) Vervolgens werd het wachten tot 15.00 uur als de 1501 (27003) weer vanuit Venlo als Int. 1812 in Eindhoven aankomt. Inmiddels bevind ik me weer in de Hofstraat, vlak voor de werkplaats Eindhoven.  29-05-1999.

Foto (Rob van der Rest) Op de splitsing van de lijn naar Maastricht (links) en naar Venlo maakte ik deze foto. De 1855 van NSR trekt een containertrein richting Venlo. Vanaf januari 1999 waren de 1600en opgedeeld, vanaf 1601 tot en met nummer 1637 bij NS Cargo, alle andere machines begonnen met 18, ipv.16, en behoorden tot NS Reizigers.  Eindhoven, 29-05-1999.

Foto (Rob van der Rest) Ik wachtte nog even op dezelfde plek om het vertrek van de 27003 (1501) vast te leggen als trein Int.1819 en besloot daarna naar huis te gaan. Het was een leuke dag geweest.  Eindhoven, 29-05-1999.