www.sporen-met-rob.nl

Stoom Stichting Nederland

Rotterdam CS, 13-05-1978 met de 23 023

Van 10 t/m 13 mei 1978 was Rotterdam CS weer 'station van de week'. Het gebeuren was door NS breed aangekondigd en men hoopte dan ook op vele belangstellenden. Dat viel echter nogal flink tegen want op de eerste dag van het evenement voer in de vroege ochtend de bij de scheepswerf van Van der Giessen-de Noord gebouwde Nedlloyd Bahrein, tegen de geheven brug. De schade was enorm, de klinknagels van 'het val' vlogen in de rondte en wonderwel stortte dit gedeelte, 800 Ton zwaar, niet naar beneden. Wel braken sommige kabels van de betonnen tegengewichten waardoor deze naar beneden storten. Het treinverkeer kwam vanuit CS naar het zuiden stil te leggen, het CS werd ongewild daarmee een kopstation. Het evenement ging echter gewoon door en leverde onderstaande plaatjes op.

   

Foto's (Rob van der Rest) Links: Hoe scheef het bovenste brugdeel hing is op de foto goed te zien. Alvorens men ook maar iets aan reparatie kon doen moest eerst onderzocht worden wat er allemaal kapot of verwrongen was, links boven hangt een bakje met daarin een bouwtechnisch ingenieur die de schade aan het opnemen is. Rechts: Ook NS was een dag later bij de brug aanwezig, als je goed kijkt zie je de gele ronding van een Sik. Opnamen op 11 en 13 mei 1978.

Foto (Rob van der Rest) Op zaterdag 13 mei kijk ik rond het middaguur op Rotterdam CS, het was er rustig want er reed niet veel. Op spoor 10 staat de 23 023 met daarachter het SSN-filmrijtuig wat die dag een groot aantal bezoekers kreeg. Links is de voorkant van een onbekende Mat'54 te zien die tot de materieelshow behoorde.

    

Foto's (Rob van der Rest) Na nog een foto gemaakt te hebben van de 23er langs spoor 10 liep ik naar spoor 1. Op spoor 2 ging de 23 023 heen en weer rijden en kon je weer, net zoals in 1977, genieten van het geluid en de aanblik van een rijdende stoomloc.  Rotterdam CS 13-05-1978.

Foto (Rob van der Rest) Voor een tegenlichtopname en om de omgeving van spoor 1 er ook bij te krijgen ging ik nog even naar spoor 3. Kijk eens naar de simpele afscheiding bij perron 1, een houten hek was in die tijd voldoende ter beveiliging zodat niemand ongewild van het perron aftuimelde.  Rotterdam CS 13-05-1978.

Foto (Rob van der Rest) Na nog een keer terug te zijn gegaan naar spoor 1 besloot ik het hierbij voor deze dag te laten, de 23 023 passeert me nog een keer richting 'de tuin'.  Rotterdam CS 13-05-1978.