www.sporen-met-rob.nl

Stoom Stichting Nederland

Werkzaamheden 23 023

Vanaf de aankomst van de beide machines (01 1075 en 23 023) werd hard gewerkt aan het opknappen van de 23 023. Daar lag de prioriteit en was het meest voor de hand liggend. Ik bezocht de plek waar de locs stonden vrijwel maandelijks maar maakte er niet altijd foto's. Eerst in juli en later in augustus pakte ik de camera weer ter hand, in augustus vanwege het feit dat in die maand de ketel voor het eerst onder stoom gebracht werd. Een op dat moment al geweldige prestatie.

   

Foto's (Rob van der Rest) Als ik op 4 juli 1976 langs ga bij de SSN wordt er hard gewerkt aan leidingen, machinistenhuis en ketel. De ketel is van zijn beplating ontdaan waarbij het nagelwerk aan de ketel goed zichtbaar is en de beplating gelijktijdig onderhanden wordt genomen.

Foto's (Rob van der Rest) Dagelijks zijn er wel enkele medewerkers bezig om er voor te zorgen dat de loc weer zijn oude uitstraling krijgt én rijvaardig wordt. Eén van de mensen die ik er vrijwel altijd aantrof was Daan Vastenhout (met als bijnaam Baas Beer), hij en zijn mensen zorgden ervoor dat de ketel voor de ketelkeuring in augustus in orde gemaakt werd. Een gigantische klus. Op 4 juli 1976 zag dat er nog zo uit met harde werker Daan Vastenhout boven op de ketel.

Op 28 augustus werd een open dag gehouden. Toen werden de resultaten zichtbaar van het werk van de afgelopen maanden. Aanleiding was het onder stoom brengen van de 23 023, niet dat je er mee kon rijden want de NS had kort nadat de machines in maart 1976 aankwamen enkele bielzen in de grond gestoken zodat verplaatsingen onmogelijk waren. Of dat je zomaar met de machines weer weg zou rijden!

  

Foto's (Rob van der Rest) Het is 29 augustus 1976 als ik langs ga bij de Rmo en de machine nog onder stoom staat. De loc glimt weer en enkele mensen zijn bezig met wat werkzaamheden. De vlaggen waren weer aangebracht die ook op de loc zaten toen deze samen met de 01 1075 naar Nederland kwam.

Foto (Rob van der Rest) Op de foto zien we bij het machinistenhuis o.a. Remmo Statius Muller met op de straat staand Harry Hoekstra, werkzaam als treindienstleider bij NS die hier vrijwel dagelijks was te vinden. Hij was een groot voorvechter van de SSN in die tijd en mede door zijn inzet veranderde de negatieve houding van de NS in een positief geluid aangaande de SSN.