www.sporen-met-rob.nl

(Het spoor toen, en nu)

 Deel 4

Zwolle - Kampen...

Foto (Rob van der Rest) Het is 18-04-1984 als ik deze foto maak van de verbouwde NS diesel 2 166 die gereed staat om naar Kampen te vertrekken. In de achtergrond staat nog een niet verbouwd stel, de DE 2 81. Die komt ook nog in beeld.

Foto's (Rob van der Rest) Het is 25-09-2021, ruim 37 jaar later als ik een foto maak van dezelfde plek. In beeld een onbekend treinstel type Flirt KZE-3 van Blauwnet die gereed staat voor vertrek naar Kampen. Hj staat op dezelfde plek als de ondertsaande rode DE 2, stel 81. Die foto werd ook gemaakt op 18-04-1984. Naast het seinhuis is inmiddels een grote parkeergarage verrezen en is het station geheel verbouwd. Sommige plekken zijn onherkenbaar verandert.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het RSC door de jaren heen...

Foto (Rob van der Rest) Het is 16-03-1990 als deze foto gemaakt wordt vanaf de Vondelingeweg kort na de overweg aan de Reeweg. De containerkranen dragen het logo van NS. De 2506 + 2413 rijden aan het begin van de avond met de opgehaalde wagens vanuit de Botlek naar Kijfhoek. Het Reewegviaduct moet nog gebouwd worden, het wordt in 1993 in gebruik genomen. Een overzicht maken van het Rsc is dus nog niet mogelijk.

Foto (Rob van der Rest) Op deze foto zijn we 5 jaar verder, het Reewegviaduct is in gebruik en van daaraf wordt deze foto gemaakt. De havenspoorlijn is nog zonder bovenleiding en het Rsc heeft 4 sporen. In 1993 werden de nieuwe containerkranen in gebruik genomen, gebouwd door Nelcon in Rotterdam - Charlois. De NS Cargo 6489 staat voor een beladen containertrein.  Opname op 18-02-1995.

Foto (Rob van der Rest) In de middag van 29-10-1999 fotografeer ik weer vanaf het Reewegviaduct, de ACTS 6701 (niet zichtbaar) komt aan met de Leeuwarden shuttle, trein 98263, die als drukloc heeft de 6703. De capaciteit van het Rsc moet door het toenemende containervervoer toenemen, aan de rechterzijde is men bezig met het leggen van nieuwe sporen, dat worden er ook 4.

Foto (Rob van der Rest) Tegenwoordig, op 13-09-2021 is het Rsc. aan de linkerzijde nog onverandert behoudens een klein stukje bovenleiding, de links lopende havenspoorlijn behoort inmiddels tot de Betuweroute en is geheel geelektrificeerd. Aan de rechterzijde is tegenwoordig het Kloosterboer Cool Port gehuisvest.