www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam, 07 en 08-05-1989

Gezien het feit dat ik dicht bij het emplacement van Waalhaven Zuid woonde was het natuurlijk vanzelfsprekend dat ik daar vaak fotografeerde. Het was een tijd dat je je even meldde bij de dienstdoende seinhuiswachter, een kort praatje met hem maakte en vervolgens wat fotografeerde. Manshoge hekken zoals in de huidige tijd waren er niet en met de belofte dat ik goed bleef kijken waar ik liep (in ieder geval nóóit direct in of vlak naast de sporen) mocht ik wat foto's maken. Doel van deze avond was het uitrijsein en de de Post T zelf. In Nederland vond je niet zoveel klassieke beveiliging meer en hoe lang het daar nog in gebruik zou zijn was ook maar de vraag.

    

Foto's (Rob van der Rest) Links: Het fraaie uitrijsein met daarnaast de wisselverwarming, in de achtergrond een grote stapel spoorwegbielsen. Rechts: Het armsein met in de achtergrond Post T, goed is te zien dat de seinhuiswachter een ruim uitzicht had op het gebeuren voor hem. Rotterdam, Waalhaven Zuid 07-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) Eén beeld zeggen meer als duizend woorden, Post T in een mooi avondzonnetje.  Rotterdam, Waalhaven Zuid 07-05-1989.

De volgende ochtend werd weer besteed aan de voetgangersbrug aan de Rosestraat. Vóór die tijd werd nog even een stop gemaakt bij de overweg aan de 2e Rosestraat naast het depot Feijenoord.

Foto (Rob van der Rest) De 2444 heeft zich gemeld bij Post K, op het moment dat de overweg gesloten is en het sein veilig gezet is maak ik de eerste foto. In de achtergrond is het Varkenoordseviaduct goed te zien en ook een stukje van het Feijenoordstadion. Links onder het viaduct is nog het oude gebouw van Post T van IJsselmonde te zien.  Opname op 08-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) Aan de rookpluim kan je mooi zien dat de 2444 zich in beweging heeft gezet. Rotterdam Feijenoord 08-05-1989.

De voetgangersbrug tussen Rosestraat en Oranjeboomstraat was de plek om even te fotograferen. Het tijdelijke viaduct waarover de sporen liepen was van hieruit een fraaie fotolocatie. Een half uurtje hier staan leverde onderstaande foto's op.

Foto (Rob van der Rest) Om 07.50 uur fotografeer ik de eerste trein van die dag, de 1621 is als Tr.1918 op weg van Tilburg naar Den Haag CS. Door de verlegging van de sporen is al hard gewerkt aan de aanleg van de Willemsspoortunnel zoals te zien is aan de vele damwanden.  Rotterdam Rosestraat 08-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) Aangenaam verrast was ik door de passage van Motorpost Mp.3025 die op weg is naar het zuiden. Rotterdam Rosestraat 08-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) De volgende trein die zich aandiende was de D 282 van Amsterdam CS naar Paris Nord. De NMBS 2557 mag deze klus vanaf Amsterdam tot Brussel Zuid uitvoeren.  Rotterdam Rosestraat 08-05-1989.

Foto's (Rob van der Rest) Het is inmiddels 08.13 geworden als de volgende spitstrein zich aandient, de vanuit Roosendaal komende 1623 macht zijn opwachting. De loc rijdt trein 5120 tot eindpunt Den Haag CS. Op de onderste foto zien we de trein genomen vanaf de achterzijde, op de zijwand van het stuurstandrijtuig is de afbeelding van een Dolfijn te zien. Alle 13 stuurstandrijtuigen van het DDM-1 materieel hadden een afbeelding van een bedreigde diersoort.  Rotterdam Rosestraat 08-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) Om 08.18 fotografeer ik de IC 2505 (Den Haag CS-Keulen) als laatste van deze ochtend. De 1115 met 4 DB-rijtuigen en een NS ICR-BKD-rijtuig brengt de trein tot Venlo waarna in Venlo een loc van de DB de trein overneemt voor het laatste deel tot Keulen.  Rotterdam Rosestraat 08-05-1989.

Een mooi resultaat in een half uurtje fotograferen.