www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Afnameritten met de 2530, 2459, 2444 en 2413 op 20-02-1992.

3 van de 4 machines die meegereden hadden in de afscheidsrit van september 1991 van de serie 2400/2500 hadden op 20 februari 1992 hun afleverritten voor de SNCF. Oók de 2530 zat hierbij maar deze lok belandde later niet in Frankriijk maar bij de VSM. Toen ik op 20 februari de gehele dag deze ritten kon volgen liet ik me dat niet ontgaan. Vanwege het feit dat er die dag ook een filmploeg bezig was met begeleiding van NS kwam dat ook voor mij mooi uit. Ik kon gaan en staan in station Gilze-Rijen waar ik wilde, steeds was er een beveiliger bij me. Ik kon dus op plekken staan waar je normaal nooit mocht komen én laat deze opnamen dan ook géén uitnodiging zijn om dat eens te gaan doen.

Eenmaal op de grens van Hulten en Rijen aangekomen zocht ik een plekje kort voor het station gezien uit de richting Tilburg. De eerste trein die ik er trof was een lok serie 6400, de opvolger voor de serie 2400/2500 en later ook voor de serie 2200/2300.

Foto (Rob van der Rest) Net na aankomst op mijn fotoplekje komt een machine voorbij die ik sedert enige jaren ook vaak voor de lens krijg in het Rotterdamse havengebied. De 6441 is op weg vanuit de richting Breda naar Tilburg. In de achtergrond is duidelijk de bouw te zien van het grote industrieterrein in Rijen.  Hulten, 20-02-1992.

Foto's (Rob van der Rest) Nóg is het landelijk als je naar deze foto kijkt op de grens van Hulten en Rijen. Vanuit Tilburg zijn de 2444, 2413, 5 ballastwagens, 2530 en 2459 onderweg naar station Gilze-Rijen. Op de onderste foto zien we de trein van de achterzijde.  Hulten, 20-02-1992.

Direct na het voorbijrijden van deze trein begeef ik me naar het station Tilburg West (het huidige Tilburg Universiteit) waar een wisseling van tractie zal plaatsvinden. Op de eerste rit liep de 2444 voorop, daarna vanaf Gilze-Rijen de 2459 tot Tilburg West. Vanaf Tilburg West komt dan richting Gilze-Rijen de 2530 voorop te lopen.

Foto (Rob van der Rest) Natuurlijk fotografeer ik ook deze trein, de 1635 met een set gehuurde Belgische M2 rijtuigen komt voorbij op weg van Roosendaal naar Zwolle. Deze machine kreeg later het nummer 1835, kwam daarna terecht bij de Bentheimer Eisenbahn als E 01 waarbij het nummer 1835 op de zijkant bleef staan en in 2021 kan je de lok aantreffen als één van de machines van Train Charter services met nummer 102001.  Station Tilburg West 20-02-1992.

Foto's (Rob van der Rest) Direct achter de 1635 verschijnen de 2459, 2530, 5 ballastwagens, 2413 en 2444.  Station Tilburg West 20-02-1992.

Foto (Rob van der Rest) De 2459 en 2530 hebben de trein verlaten en lopen nu om waarbij ze zich nu voor de 2444 en 2413 zullen plaatsen. Vervolgens gaat men met de 4 machines aan elkaar gekoppeld weer richting station Gilze-Rijen.  Station Tilburg West 20-02-1992.

Foto (Rob van der Rest) Tussen Tilburg West en Hulten fotografeer ik dan deze combinatie op weg naar Gilze-Rijen.  Tilburg 20-02-1992.

In Gilze-Rijen wordt er dan weer omgelopen voor de rit naar de werkplaats Tilburg met de 2413 als vooroplopende lok.

Foto (Rob van der Rest) De 5 ballastwagens zijn verlaten en de machines zullen omlopen voor de rit naar de werkplaats Tilburg. Over dit spoor zijn heel wat ritjes geweest met deze locserie naar Oosterhout Zuid. Het station zelf is een mooi decorstuk.   Station Gilze-Rijen 20-02-1992.

Foto's (Rob van der Rest) De 4 machines tijdens het omlopen.  Station Gilze-Rijen 20-02-1992.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl de locs zich tegen de wagens plaatsen is de aanwezige filmploeg druk in de weer alles vast te leggen.  Station Gilze-Rijen 20-02-1992.

Foto (Rob van der Rest) Mijn begeleider bewaakt het spoor richting Breda, zo kan ik deze foto maken. De 1136 passeert de trein met 2400en als deze na zijn stop verder gaat naar Zwolle.  Station Gilze-Rijen 20-02-1992.

Foto's (Rob van der Rest) Samen met mijn begeleider zorgen we ervoor dat we de veilige kant van het spoor weer bereiken. Ondertussen wordt er door werkplaatspersoneel wat nageken aan de 2530 en even later wordt ook de motorruimte van de 2413 geïnspecteerd.   Station Gilze-Rijen 20-02-1992.

Foto (Rob van der Rest) De trein is weer gereed voor vertrek, de 2413, 2444, 2459 en 2530 wachten op het ritje naar de werkplaats.  Station Gilze-Rijen 20-02-1992.

Foto (Rob van der Rest) Nóg een proefrit die dag, de splinternieuwe 1704 met een DD-AR rijtuigstam.  Leuk detail is dat alle locs op de foto, dus ook de 1704 afkomstig zijn van dezelfde locomotiefbouwer, namelijk het Franse Alsthom.  Station Gilze-Rijen 20-02-1992.

Dit waren de opnamen die ik in de ochtend maakte. Terwijl de mensen van de werkplaats Tilburg hun lunch gebruiken doe ik dat ook en zal ik in het begin van de middag weer met fotograferen beginnen in het station van Tilburg, totdat er op de sporen van Tilburg GE een einde komt aan deze dag.

Dat in de volgende update.