www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam Zuid, Rotterdam Lombardijen en Zwijndrecht, 10-10-1992.

Deze fotoserie laat vooral het verschil zien tussen toen en nu wat het aantal sporen aangaat. Verder waren er die dag enkele bijzondere ritten gepland met Engelse liefhebbers, en ook de SSN was actief. De rijtijden en stops van die bijzondere ritten had ik en aangezien het een dag met mooi weer zou worden en ik hiervoor niet ver hoefde te reizen kon ik lekker 'mijn ding' doen. Natuurlijk werd het fotograferen van de NS vooral niet vergeten, zó vaak kwam ik nu ook weer niet in Zwijndrecht. De brug (GrBr) tussen Dordrecht en Zwijndrecht was toen nog 2-sporig.

Foto (Rob van der Rest) De eerste trein die ik die dag fotografeerde was de IC naar Vlissingen bestaande uit de stellen 4076 + 4087. Links in de achtergrond zien we de contouren van de werkplaats van Feijenoord en rechts in de achtergrond de Willemsbrug en een stukje van de Hef. Verder was er van de hoogbouw van de Wilhelminapier en de stad nog nauwelijks iets te zien, dat moest nog allemaal ontwikkeld worden. Direct achter de trein bevind zich het houten noodstation van Rotterdam Zuid.  Rotterdam, Stadionweg 10-10-1992.

Foto (Rob van der Rest) De volgende trein was de uit Hoek van Holland komende rit met Engelsen met de naam "The Dutch Highlander" die de 1501 van de werkgroep 1501 als trekkracht had.  Rotterdam, Stadionweg 10-10-1992.

Daarna werd naar het station Rotterdam Lombardijen gereden.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit de Rotterdamse havens komt de 6461 over de verbindingsboog langs het station gereden. De 6461 is de enige 6400 die ook in 2022 nog in deze kleuren in de rondte rijd. Station Rotterdam Lombardijen, 10-10-1992.

Foto's (Rob van der Rest) De 1501 die in Rotterdam Stadion een stop heeft gehouden met de Engelse liefhebbers bij passage van station Rotterdam Lombardijen. Het opvallende aan dit station was de grote 'blinde' muur die ook op de foto te zien is. Wilde je een trein aan zien komen zoals uit de richting Rotterdam Zuid moest je je hoofd voorbij deze muur steken, menig passagier maar ook machinist is zich hier kapot geschrokken van zowel de trein of de voorover buigende passagier.  Rijdend over het buitenste spoor gaat het langzaam verder als "The Dutch Highlander" richting het zuiden.  Station Rotterdam Lombardijen, 10-10-1992.

Aan het eind van de middag ga ik weer op pad om deze keer de SSN 01 1075 te fotograferen maar fotografeer vooral ook alle andere treinen op het toen nog 2-sporige traject bij Zwijndrecht.

Foto's (Rob van der Rest) 2 NMBS locs kort na elkaar, eerst de 1187 met een Benelux richting Amsterdam CS en daarna (foto onder) de NMBS 2552 met de D 283 van Parijs naar dezelfde eindbestemming. In de achtergrond zien we de Grote kerk van Dordrecht langs de Oude Maas.  Zwijndrecht, 10-10-1992.

Foto's (Rob van der Rest) Vanaf de andere kant komt een trein voorbij die ik ook al in de ochtend fotografeerde, de IC naar Vlissingen bestaande uit de stellen 4076 + 4087. Vanaf deze plek had je een mooi zicht op Zwijndrecht. Natuurlijk zag je hier ook veel goederentreinen zoals onderstaande foto laat zien, de 1134 is met een Huckepacktrein onderweg richting Breda.  Zwijndrecht, 10-10-1992.

Foto (Rob van der Rest) Ondanks het matige fotostandpunt maakte ik toch nog maar een foto van de 1202 als deze vanaf de brug (GrBr) richting Kijfhoek komt gereden. Ook hierbiij komt de kerk van Dordrecht mooi in beeld.  Zwijndrecht, 10-10-1992.

Foto's (Rob van der Rest) Ik maakte op deze plek nog 2 foto's voordat de 01 1075 van de SSN zou verschijnen. Op de bovenste zien we de 1142 met de IC naar Venlo die genoeg had aan 5 rijtuigen, op de onderste opname zien we de 1301 en 1114 met een containertrein passeren dezelfde richting uit.  Zwijndrecht, 10-10-1992.

Foto (Rob van der Rest) Het is al duidelijk het begin van de avond, te zien aan de lage zonnestand, de lange schaduwen en de warme kleuren als de SSN 01 1075 voorbij komt gereden op zijn weg naar Antwerpen.  Zwijndrecht, 10-10-1992.