www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Kijfhoek, R'dam Zuid, R'dam Zuidwijk, Barendrecht en Rsc. September en oktober 1999.

In deze maanden lag het hoogtepunt van de opnamen, buiten die in België, voornamelijk rond de thuisbasis Rotterdam. Er was altijd genoeg te zien, zo waren er de IC treinen van/naar Venlo met locs serie 1700 en Belgische K4 rijtuigen samen met NS ICr. Maar ook de sprinterdiensten met het DD-AR materieel, getrokken of geduwd met 1700en was interessant, zoals ook het verkeer op de havenlijn en bij het Rsc. dat de moeite om te fotograferen waard is.

Foto (Rob van der Rest) Op 26-09-1999 maakte ik de eerste opname van de IC naar Venlo met een combinatie van Belgische K4 rijtuigen en NS ICr materieel. Met voorop de 1741, de rijtuigstam en achterop de 1745 is het geheel op weg richting Venlo.  Opname bij Kijfhoek Zuid.

Foto's (Rob van der Rest) Op de 16e oktober 1999 was het mooi weer. Deze keer werd aan het begin van de middag gekozen voor het viaduct over de sporen kort na station Rotterdam Zuid. De 1777 is onderweg met een rijtuigstam met K4 en ICr rijtuigen naar Venlo. Even later schuif ik een stukje op om de treinen iets beter in beeld te krijgen. De sprinterdienst tussen Den Haag CS (foto onder) en Dordrecht werd gereden met Mat'64 materieel. Een onbekende Plan T is onderweg naar Dordrecht en de volgende stop zal station Rotterdam Lombardijen zijn.

Foto's (Rob van der Rest) De DD-AR sprinters werden vooral gereden met een 1700 als trek/duwkracht. We zien de 1702 met een dergelijke 4-wagenstam passeren richting Dordrecht, de volgende sprinter had een onbekende 1700 als drukloc zoals op de onderste foto te zien is. Hierna hield ik het op deze fotoplek voor gezien.  Rotterdam Zuid, 16-10-1999.

Foto (Rob van der Rest)  Op station Rotterdam Zuid hoopte ik de volgende sprinter met DD-AR materieel richting Dordrecht vast te leggen met weer een 1700 als trekkracht, maar helaas, ook hier zat de onbekende 1700 loc achterop waarna ik er dan maar voor koos om nog een poosje langs de havenlijn te gaan kijken.  Opname op 16-10-1999.

Foto's (Rob van der Rest) Ik koos voor een plekje vlakbij de overweg aan de Langenhorst, daar kon je prima fotograferen naar beide kanten. Over linker spoor komt vanaf Whz. de wat bleke 6517 voorbij richting werkplaats Feijenoord. Het zonnetje had in de loop der jaren de rode kleur flink verbleekt. Niet veel later kwam de 6517 weer terug (foto onder) met aan de haak de 6427 richting Whz. Opnamen op 16-10-1999.

Foto (Rob van der Rest) Na nog even de 6482 met een volledig beladen containertrein gefotografeerd te hebben ging het huiswaarts.  Rotterdam, Langenhorst 16-10-1999.

Foto (Rob van der Rest) De 1734 met de IC naar Venlo bij doorkomst in station Rotterdam Zuid. Direct achter de loc bevinden zich 2 Belgische K4 rijtuigen. Opname op 17-10-1999.

Foto (Rob van der Rest) Direct na de passage van de IC naar Venlo kwam over het andere spoor deze trein voorbij. De Thalys PBKA 4306 is vanuit Amsterdam onderweg naar Parijs Noord. Station Rotterdam Zuid, 17-10-1999.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit Rotterdan Zuid ging het dan naar Barendrecht. Door de bouw van een nieuw station was er een houten noodperron geplaatst waar alleen sprinters stopten. Een stukje van dit perron is op deze foto te zien. Van daaraf kon ik mooi deze combinatie fotograferen, de 1756 raast voorbij richting Venlo.  Barendrecht, 17-10-1999.

Foto (Rob van der Rest) Op de middag van 28 oktober 1999 maakte ik een korte stop op het viaduct van de Reeweg. Op de sporen bij het Rsc. staat een onbekende 6400 met ernaast de vertrekkende SL/HGK DE13.

Foto (Rob van der Rest) Een dag later doe ik datzelfde weer, nu passeren me eerst de 6445, 6463 en 6459 op weg richting Botlek/Maasvlakte. Naar alle waarschijnlijkheid zullen de machines een kolen of ertstrein gaan rijden vanaf de Maasvlakte. Rotterdam, Reewegviaduct 29-10-1999.

Foto (Rob van der Rest) Interessant is deze foto. Aan de rechterzijde is men bezig met de aanleg voor extra sporen voor het Rsc. Het spoor in de weg is al klaar. Op het buitenste spoor zien we het vertrek van de 6450 met een containertrein richting emplacement Whz. waar de trein achtergelaten wordt. Verder staan op de sporen een onbekende rode NS 6500 en links daarvan zien we de achterzijde van de ACTS 6703 die als drukloc fungeerde van de Leeuwarden shuttle met aan de voorzijde de zwarte ACTS 6701.  Rotterdam Rsc, 29-10-1999.