www.sporen-met-rob.nl

(Speciale ritten)

Afscheidsritten NS serie 2400/2500 op 21-09-1991  deel 2.

De gebeurtenissen in Roosendaal.

Nadat alle treinen in Roosendaal aangekomen waren kon het fotograferen beginnen. Alle passagiers uit de Plan U stellen die foto's wilden maken hadden zich in de directe omgeving van de fraaie seinbrug geposteerd. Hier konden alle machines, met of zonder seinbrug gefotografeerd worden. Na het maken van de foto's bij de seinbrug werden 2 goederentreinen samengesteld want er zou nog een fotosessie zijn bij de spoorbrug bij Zwijndrecht. Maar eerst de foto's met de klassieke beveiliging.

Foto's (Rob van der Rest) Nadat de 4 2400en hun goederentrein op de sporen hadden achtergelaten kwam men naar de seinbrug. Hier werden de locs van elkaar gekoppeld, de 2450 en 2444 bleven aan elkaar, de 2413 en 2530 werden wél van elkaar losgekoppeld. Mooi is hierbij de klassieke beveiliging te zien.  Roosendaal 21-09-1991.

Foto (Rob van der Rest) De 2450 en 2444 stonden een stuk verder, even wandelen dan maar om ook deze mooi uitziende machines te fotograferen.  Roosendaal 21-09-1991.

Foto (Rob van der Rest) Hoe mooi kan het zijn...de lila 2530 en blauwe 2413 onder de seinbrug.  Roosendaal 21-09-1991.

Foto (Rob van der Rest) Nadat iedereen zijn plaatjes gemaakt had gingen de beide machines naar de goederentrein waarvoor de 2275 zich al geplaatst had.  Eerst reed de 2413 daarheen zodat ik deze mooi alleen kon fotograferen.  Roosendaal 21-09-1991.

Foto's (Rob van der Rest) Even later ging ook de 2530 op pad om zich aan te sluiten bij de 2413 en 2275. Nadat alles weer gekoppeld was werd de lange goederentrein waarmee men naar Roosendaal was gekomen in tweeën gesplitst. Daarna werd van spoor gewisseld (foto onder) waarbij de seinbrug nogmaals mooi in beeld kwam. Ondertussen waren de liefhebbers die met Plan U waren gekomen vertrokken richting Zwijndrecht voor de laatste fotosessie van deze dag.  Roosendaal 21-09-1991.

   

Foto's (Rob van der Rest) Nadat (links) de goederentrein met de 2530, 2413 en 2275 zich verplaatsten naar een ander vertrekspoor kwamen de 2450 en 2444 hun opwachting maken, zij bleven even een kort poosje wachten op de 1501 die als eerste loc voor de 2e goederentrein zou komen.  Roosendaal 21-09-1991.

Foto (Rob van der Rest) De 1501 verplaatst zich even zodat de beide 2400en hun plekje in konden nemen voor de 2e goederentrein.  Roosendaal 21-09-1991.

Foto's (Rob van der Rest) Met een fraai rookpluimpje richting de goederensporen, kort hierna gevolgd door de 1501 en na korte tijd was ook deze 2e trein gereed.  Roosendaal 21-09-1991.

Inmiddels was de zon al erg laag komen te staan en was het nog maar de vraag of er bij het laatste fotopunt bij Zwijndrecht nog wel genoeg licht zou zijn voor de fotografen. Het werden daar tenslotte rijdende treinen en gezien het weinige licht in Roosendaal was het nog maar de vraag of je daar in het anologe tijdperk nog wat redelijke foto's kon maken. In Roosendaal lukte dat nog wel.

Foto (Rob van der Rest) Vertrek van de 2530, 2413 en 2275 met de eerste goederentrein naar Zwijndrecht.  Roosendaal 21-09-1991.

Foto (Rob van der Rest) Vertrek van de 2e goederentrein met de 1501, 2444 en 2450. Het late middagzonnetje bestreikt nog net de vertrekkende trein. Op de sporen aan de linkerzijde zien we nog wat NMBS M2 rijtuigen van de dienst Roosendaal-Zwolle en langs het perron een NMBS treinstel serie 800. Aan de rechterzijde tussen al die heerlijke armseinen staat nog een onbekende loc serie 1100, daarachter een motorPost en een 'Sikje'.  Roosendaal 21-09-1991.

  

Foto's (Rob van der Rest) De laatste foto's voor mij van deze dag, een prachtig afscheid zat er voor mij op. 'Meester' Dik Schuurs zwaait me nog even uit.  Roosendaal 21-09-1991.